Zijn digitale platformen voor bestaande expediteurs een wolf in schaapskleren of juist een zegen?

Leestijd 3 minuten

28-1-2021  Digitale expediteurs als Flexport, Shypple en Cogoport veroveren marktaandeel met hun online boekingsplatformen. Deze ontwikkeling kan in andere sectoren enorm disruptief zijn, denk aan taxidiensten (Uber), hotelboekingen (Booking.com) of thuisbezorging (Just Eat Takeaway). Dit blijkt uit onderzoek van TNO en Erasmus Universiteit Rotterdam over de impact van platformisering op de expeditiemarkt. Het onderzoek werd gedaan in opdracht van SmartPort en in samenwerking met de ondernemersverenigingen Fenex en evofenedex.

Digitale platformen schudden de expeditiemarkt door elkaar en veroveren marktaandeel. Jaarlijks gaan miljoenen containers de wereld rond. Deze online boekingsplatforms hebben de markt sterk veranderd. Wie nu een lading de wereld over wil sturen, tikt wat gegevens in, checkt de opties en kosten en reserveert een container. Zo regel je in no-time het gewenste transport.

Uitgebreid onderzoek

Voor het onderzoek hierover hebben TNO en Erasmus Universiteit Rotterdam een enquête uitgezet onder 72 bedrijven, 13 diepte-interviews uitgevoerd en 3 discussiesessies gehouden. Daarin komen een aantal USP’s naar voren, waarvan bestaande expediteurs denken dat zij daarmee nog voldoende onderscheidend zijn. Zoals klantmanagement en klantintimiteit, het managen van uitzonderingen en verstoringen in de logistieke keten, hulp bieden bij het complexe oerwoud van verschillende achterlanddiensten, omgaan met douanecomplexiteit en het bieden van aanvullende dienstverlening.

Perspectief verladende klant

De digitale expediteurs weerleggen deze USP’s juist, en geven aan met geavanceerde data-analyse en data-integratie met andere platformen de achterstand die zij nu nog hebben ten opzichte van de hierboven genoemde bestaande expediteurs juist om te kunnen buigen in een voorsprong. Ook is het perspectief van de verladende klant nadrukkelijk aan bod gekomen. Die wil, naast betrouwbare en concurrerende expeditiediensten, vooral hulp om expeditieprocessen beter te integreren in zijn supply chain. Of hij die stap zelf doet, laat uitbesteden of in co-creatie doet, hangt onder meer af van de mate van openheid van de verlader en het vermogen van de (digitale) expediteur om echt meerwaarde te kunnen bieden.

Platformisering

Een objectief beoordelingskader voor de disruptieve kracht van digitale technologieën is toegepast op de platformisering in de expeditiemarkt. De uitkomsten geven stof tot nadenken. Is de platformisering nu een wolf in schaapskleren voor de bestaande expediteur of juist een zegen?

Meer weten?

Het onderzoeksrapport kun je hier lezen. Wil je meer weten of vragen stellen over het rapport? Op donderdag 11 februari houdt SmartPort in samenwerking met TNO, Erasmus Universiteit Rotterdam, Fenex en evofenedex een online communitysessie Boekingsplatformen. Klik hier voor meer informatie.

sharebale_digitalisering


‘Ondersteun digitalisering logistiek in het mkb’ is 1 van onze 10 punten die handel en logistiek een belangrijke impuls geven en daarom in elk verkiezingsprogramma thuishoren.

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder