Utrecht, 30 oktober 2013

Standaard voor digitale vrachtbrief: TransFollow

Het bedrijfsleven kan jaarlijks 675 miljoen euro besparen door vrachtgegevens volledig te digitaliseren. Dit stellen Beurtvaartadres, verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN). De organisaties gaven eerder vandaag samen met Michaël van Straalen, waarnemend voorzitter van MKB-Nederland, het startsein voor de ontwikkeling van TransFollow op de beurs ICT & Logistiek in Utrecht.

TransFollow is een platform dat voor de gehele logistieke sector een digitale en juridisch gewaarborgde versie van de voor het goederenvervoer noodzakelijke documenten mogelijk maakt. Tevens krijgt de geadresseerde hiermee eindelijk inzicht in het exacte tijdstip van de te ontvangen goederen. Momenteel krijgt men vaak een tijdvenster waarin men beschikbaar moet zijn om goederen in ontvangst te nemen of stellen ontvangers tijdvensters in waarin de goederen moeten worden afgeleverd. Met TransFollow is dat verleden tijd.

Besparingen

Met 450 miljoen vrachtbewegingen per jaar en een kostenbesparing die op kan lopen tot tienduizenden euro’s per bedrijf, betekent dit voor de hele logistieke sector een potentiële besparing van 675 miljoen euro per jaar. Eén papieren vrachtbrief kost een bedrijf namelijk al 4,50 euro.

Voordelen

Voor het bedrijfsleven is de digitalisering verder van belang, omdat in veel gevallen een getekende vrachtbrief nodig is om te kunnen factureren. Waar men nu nog moet wachten tot de papieren versie met alle handtekeningen terug is, kan met TransFollow direct tot facturatie worden overgegaan, zodra de laatste handtekening is gezet. Veel boardcomputerleveranciers en leveranciers van logistieke software zijn al aangehaakt op het nieuwe platform, aangezien zij hiermee voor hun klanten meerwaarde kunnen bieden.

Onderscheiden

Beurtvaartadres is gestart met de realisatie van het TransFollow-platform. “Alle partijen in de logistieke keten hebben baat bij TransFollow: afzenders, logistieke dienstverleners, subcontractors en geadresseerden”, aldus René Bruijne, directeur van Beurtvaartadres. “Het is hoog tijd om alle mobiele devices, boordcomputers en interne software in de logistieke keten met elkaar te verbinden. TransFollow sluit perfect aan bij de ambitie van het NLIP, het Neutraal Logistiek Informatie Platform.” Volgens Bruijne is dit is nog maar het begin: “Met TransFollow kan Nederland zich internationaal onderscheiden.”