Dit zijn de vijf grootste uitdagingen van de logistiek teamleider

De veranderende rol van de logistiek teamleider.

20-02-2018  Teamleiders zijn veel bezig met het blussen van brandjes. Dit komt onder andere door de hoge werkdruk en het personeelstekort. Maar met welke uitdagingen heeft een teamleider nog meer mee te maken?

Veranderingen

De logistiek verandert, de wijze van opslag in magazijnen verandert en de werknemers veranderen continue. Om een magazijn draaiende te houden is meer nodig dan een stukje papier met wat krabbels voor orderpickers. De logistiek teamleider moet tegenwoordig met veel meer rekening houden. In het kennispakket logistiek teamleider bespreken we de vijf uitdagingen uitgebreid. We zetten deze vijf alvast kort voor je op een rij:

 

  1. Werken in de waan van de dag
    Door het logistieke personeelstekort en de hoge werkdruk staat de functie van de teamleider vooral in het teken van brandjes blussen. Als teamleider kun je meer van toegevoegde waarde zijn als je de regie pakt en vooruit kijkt. Hoe voorkom je dat je constant brandjes aan het blussen bent?
  2. Invloed rest van de organisatie op de logistieke werkoperatie
    Logistiek is sterk afhankelijk van de inspanningen en keuzes van andere afdelingen binnen de organisatie. Sales, Marketing, Inkoop hebben een grote invloed op de logistieke operatie terwijl ze dit zelf vaak niet eens weten. Veel teamleiders krijgen essentiële informatie laat door en hebben dan geen invloed meer op het voortraject. Door teamleider handvatten en voorbeelden te geven van het positief betrekken van de gehele organisatie bij het logistieke proces kunnen we de teamleider bewustwording laten creëren in het bedrijf waardoor dit de efficiëntie weer ten goede komt.
  3. Veiligheid
    Een verkeersplan, voldoende instructie voor medewerkers en inwerktraject voor flexkrachten zijn voorbeelden om het magazijn veiliger te maken. Minder ongevallen betekenen ook minder schadekosten en efficiënter proces. Met onder andere de Code Gezond en Veilig Magazijn en daarbij de hotspots kunnen teamleider handvatten en tips krijgen om de magazijnveiligheid op orde te krijgen en daarmee ook efficiënter te werken. Ongeveer 60 procent van de bedrijven heeft geen Risico Inventarisatie en – Evaluatie uitgevoerd, terwijl dit wettelijk verplicht is en het werk van de teamleider wel degelijk overzichtelijker maakt. Hoe maak je dit bespreekbaar in de organisatie?
  4. Verbeterplannen 
    Als logistiek teamleider wil je elke dag bezig zijn met het verbeteren van het logistieke proces. Verbetering zorgen voor een efficiënter magazijn. Maak hoe kom je hier nog aan toe in de huidige werksituatie?
  5. Leidinggeven: teamleider van de toekomst
    Er is sprake van een enorme flexibilisering. Nog maar een aantal mensen zijn vast in dienst en een groot deel is flexibel en vaak met allerlei achtergronden. Daar moet je wel mee om kunnen gaan, net als het schakelen tussen de leiding en de werkvloer. De leiding wil naar links, maar de mensen op de werkvloer naar recht. Hoe pak je dat aan? Ben je als teamleider klaar voor de dag van morgen?

Uniek kennispakket

Omdat we ons best kunnen voorstellen dat je soms de praktische handvatten en tips mist om de uitdagingen in de logistiek aan te pakken, hebben we een kennispakket voor jou als teamleider gemaakt. In deze online publicatie laten we logistieke experts en vakgenoten aan het woord over de grootste uitdagingen van de logistiek teamleider: van hoge werkdruk tot leidinggeven en van samenwerking tot verbeterplannen maken.

Marcel
Contact

Vragen over magazijnen?

Marcel en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder