Doorstroming snelwegen Oost-Nederland baart ondernemers veel zorgen
20-09-2017 De rijksbegroting biedt mooi nieuws voor Oost-Nederland. Na jarenlange studie gaat in 2018 eindelijk de schop de grond in op de A1 tussen Deventer en Twente en de nieuwe N18 tussen Enschede en Groenlo wordt volgend jaar opengesteld. Ondernemersorganisatie evofenedex is blij met deze mijlpalen.
Ondanks de geplande verbeteringen aan de A1, N18 en N35 baart de ontwikkeling van het verkeer evofenedex veel zorgen. De afgelopen jaren zijn de files op hoofdwegen in Oost-Nederland fors gegroeid. De economische schade als gevolg van de files voor handels- en productiebedrijven neemt dan ook sterk toe.
Economische schade
Een verbinding die de ondernemers in toenemende mate zorgen baart is de A28 tussen Zwolle en Hoevelaken. De regio Zwolle is één van de sterkst groeiende regio’s in Nederland zo valt in de Rijksbegroting te lezen. Op de A28 is de directe economische schade als gevolg van de files de laatste jaren verdubbeld en bedraagt alleen voor het vrachtverkeer ruim 5 miljoen euro per jaar.
Aandringen op verbetering
Andere grote knelpunten waar nog geen aandacht voor bestaat in de Rijksbegroting zijn de A1 bij Barneveld, de A50 tussen Nijmegen en Oss en de A15 bij Tiel. Hoog op de landelijke file-top 50 staat de A12 bij Arnhem. De doortrekking van de A15 tussen het knooppunt Ressen en de A12 bij Zevenaar moet de files bij Arnhem verminderen. Het besluit voor de doortrekking is dit voorjaar door de minister genomen maar de weg is een paar jaar later klaar dan gepland. Evofenedex zal bij het nieuwe kabinet blijven aandringen op sterke verbetering van de doorstroming op belangrijke hoofdwegen in Oost-Nederland.
Gerelateerde actualiteiten
-
Veel (land)bouwvoertuigen moeten nog worden geregistreerd
08 oktober 2021
Meer informatie -
Stijging tussen 3,5 en 5,7 procent verwacht in kosten in het wegvervoer
07 oktober 2021
Meer informatie -
Rapport kostenontwikkeling wegtransport: hoe hoog wordt de stijging in 2022 ?
17 september 2021
Meer informatie