Douane inventariseert klachten eHerkenning

evofenedex wil klachten in beeld brengen om deze met Douane door te kunnen nemen

13-02-2020  De Douane inventariseert momenteel hoeveel klachten er over eHerkenning zijn en wat deze concreet inhouden. De focus ligt daarbij op de zogenaamde ketenmachtiging. Daarbij kunnen organisaties andere organisaties machtigen om namens hen met eHerkenning een online dienst af te nemen.

De douane gebruikt het systeem van eHerkenning in het kader het Europese streven alle dienstverlening elektronisch te laten verlopen. Het systeem kan onder meer worden gebruikt voor het aanvragen van Bindende Tariefinlichtingen (BTI’s). Op termijn moeten via het systeem ook vergunningen worden aangevraagd.

Grote vertragingen

Binnen het Overleg Douane Bedrijfsleven - waar evofenedex deel van uitmaakt – werd de klacht besproken dat het systeem buitengewoon weinig gebruiksvriendelijk is. Zo verschijnen bijvoorbeeld vaak foutmeldingen maar is het vervolgens onduidelijk welke velden onjuist zijn ingevuld. Het systeem van eHerkenning leidt daardoor tot grote vertragingen bij de aanvraag van de BTI’s. Binnen het Overleg Douane Bedrijfsleven werd opgeroepen het systeem voorlopig uit de lucht te halen en de oude aanvraagprocedures weer mogelijk te maken. Alvorens hierin mee te gaan, wil de Douane zien of het probleem door veel bedrijven breed wordt herkend.

Oproep

Daarom hierbij een oproep hieraan mee te werken. Ervaar je problemen met het gebruik of het functioneren van eHerkenning, laat het dan weten aan Priscilla Keller via bedrijfsadvies@evofenedex.nl.

Vermeld in de onderwerpregel van het e-mailbericht aub ‘eHerkenning’. Bedankt voor je medewerking!

Onze ledenadviseur Alice
Contact

Vragen over internationaal ondernemen?

Alice en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder