Drie valkuilen voor de inkoper verantwoordelijk voor transport

Transport inkopen is een specialisme

Eerder onderzoek van evofenedex heeft aangetoond dat 60 procent van alle bedrijven nooit hun transportbehoefte tendert. Van de kleinere bedrijven tendert zelfs 80 procent nooit. “Vaak komt dit door de jarenlange relatie die er al met een bepaalde beroepsgoederenvervoerder is, of door gebrek aan kennis van de markt. If it ain’t broken don’t fix it, is vaak de heersende mentaliteit”, stelt bedrijfsadviseur Ton Mooren.

“Totdat de transportkosten de spuigaten uitlopen, dan wordt er ingegrepen. Veelal komt deze opdracht om te gaan tenderen (aanbesteden) van de directie die op korte termijn stappen wil zetten om uiteindelijk de beste prijs uit de markt te krijgen.” Als bedrijfsadviseur wordt Mooren regelmatig benaderd om tendertrajecten uit te voeren voor dit soort situaties.

Onderstaand drie valkuilen waar menig inkoper intrapt, wanneer hij onvoorbereid een tendertraject moet opstarten.


1) De inkoper heeft geen goed inzicht in zijn transportbehoefte
“Voor de beroepsgoederenvervoerder is het van belang dat hij een goed beeld krijgt van het aantal zendingen, het aantal colli of pallets per zending, het soort goederen dat vervoerd moet worden en de locaties waar geleverd wordt. Maar ook andere facetten zoals seizoensinvloeden moeten duidelijk zijn. Alleen op deze manier kan hij correct tarieven afgeven.”

2) De inkoper heeft geen inzicht in de duur van een tendertraject 
“Van begin tot eind kan een traject 3 tot 6 maanden duren. Daarnaast zijn er ook steeds meer beroepsgoederenvervoerders die niet meer deelnemen aan een tendertraject. Simpelweg omdat deze tendertrajecten goederenvervoerders te veel tijd kosten en er voldoende vraag vanuit de markt is bij hun huidige klanten.”

3) De inkoper is onbekend met de wereld en de belangen van de beroepsgoederenvervoerder
“Wat doet de dieselprijs op dit moment? Beschikt de vervoerder over voldoende mensen en materieel? Wat zijn ongeveer de kosten van het transport? Dit zijn uitdagingen waar beroepsgoederenvervoerders dagelijks tegenaan lopen. Kennis van de wereld van de vervoerder is onmisbaar om een efficiënte tenderaanvraag te doen.”

Het inkopen van transport is een specialisme. evofenedex heeft daarom de driedaagse Masterclass Inkopen van transport ontwikkeld die op 26 september van start gaat. Hier leert de deelnemer alles over het tenderproces, tarieven en contracten. Met deze kennis op zak is de deelnemer in staat om zelfstandig een tendertraject te starten en af te ronden.