Duidelijkheid over afsluiten dijk Lelystad-Enkhuizen bij storm

Vooral lege vrachtwagens lopen aanzienlijke gevaren bij storm

02-03-2018  In Nederland heeft het eind 2017 en begin 2018 behoorlijk gestormd. Hiermee laaide ook de discussie op over het wel of niet de weg opgaan. Reden voor de provincie Flevoland om een stormprotocol op te stellen.

Advies stormprotocol

De Markerwaarddijk of Houtribdijk (N302) is een belangrijke verbindingsweg tussen provincies Noord-Holland en Flevoland, specifiek tussen Lelystad en Enkhuizen. Vooral op de dijk bestaat bij storm gevaar dat voertuigen kantelen. Wanneer de wegbeheerder van provincie Flevoland besluit de weg af te sluiten, betekent een veiligere route voor weggebruikers ruim honderd kilometer omrijden. Voor windgevoelige voertuigen zou de provincie die dijk eigenlijk eerder af willen sluiten dan voor personenauto’s en vroeg onderzoeksinstituut TNO om advies te geven voor een stormprotocol, met een getrapte afsluiting van de dijk als uitgangspunt.

Getrapte afsluiting

Met het advies dat TNO na onderzoek heeft gegeven, geldt op de dijk de volgende regeling:

  • bij een gemiddelde windsnelheid van zestien meter per seconde (windkracht 7), geldt een inhaalverbod een maximale snelheid van 70 kilometer per uur;
  • bij een gemiddelde windsnelheid van negentien meter per seconde (windkracht 8), is de dijk gesloten voor vrachtwagens en voertuigen met aanhangers;
  • bij een gemiddelde windsnelheid 24 meter per seconde (windkracht 9) wordt de dijk afgesloten voor al het verkeer.

Goederenvervoeroverleg Flevoland

Als deelnemer aan het goederenvervoeroverleg Flevoland zijn wij blij dat de provincie Flevoland duidelijkheid creëert en onderstrepen het belang van het volgen van de weersverwachtingen. Vooral lege vrachtwagens lopen aanzienlijke gevaren.

 

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder