Convenant maakt rijden met extra lange vrachtauto's naar Duitsland mogelijk

Leestijd 1 minuut

27-09-2021  Bedrijven kunnen hun goederen voortaan met een langere en zwaardere vrachtwagencombinatie (LZV) exporteren naar Duitsland. Minister Barbara Visser (Infrastructuur en Waterstaat) heeft met haar Duitse collega Scheuer een convenant ondertekend waardoor LZV’s de grensovergang met Duitsland mogen passeren.

LZV’s

Een LZV mag in Nederland 60 ton zwaar zijn en kan daarmee meer vracht vervoeren dan een gewone vrachtwagencombinatie, waar een limiet van 50 ton voor geldt. Omdat het brandstofverbruik nauwelijks stijgt, kan een LZV tot 30 procent aan brandstof besparen. Daarnaast hoeven er minder vrachtwagens de weg op om dezelfde hoeveelheid goederen te vervoeren. In Nederland rijden ongeveer 3.000 LZV’s op de weg. Europese regelgeving schrijft voor dat lidstaten LZV’s mogen toelaten op de wegen in hun eigen land, maar voor grensoverschrijdend verkeer moet landen onderling afspraken maken. Met de ondertekening van een convenant is dat nu geregeld tussen Nederland en Duitsland.

Vakbekwaamheid van LZV-chauffeurs

De chauffeurs moeten, wanneer zij met een LZV over de grens tussen Nederland en Duitsland rijden, over zowel een Nederlands als een Duits LZV-certificaat beschikken. Er zal dus een training in Duitsland gevolgd moeten worden om een certificaat te halen.

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder