16-07-2013  Rijkswaterstaat heeft de nieuwe spits- en weefstroken op de A28 tussen Leusden en Amersfoort in beide richtingen in gebruik genomen. In 2012 stond dit knooppunt op de eerste plek van de Economische Wegwijzer van TLN en EVO, de lijst met de duurste files voor het goederenvervoer in Nederland.
De schade door vertragingen bedroeg circa 14,2 miljoen euro.

Minder sluipverkeer

Met de nieuwe stroken zal de doorstroming op de A28 sterk verbeteren, verwachten de organisaties.
TLN en EVO stellen dat de openstelling van de nieuwe rijstroken daarnaast zal zorgen voor minder sluipverkeer op het onderliggend wegennet rondom Amersfoort. Tussen Utrecht en Amersfoort stond het verkeer vaak vast.

Verzorgingsplaats

De belangenbehartigers noemen het wel onverstandig dat er aan de A28 tussen Utrecht en Amersfoort geen verzorgingsplaats wordt aangelegd. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat er in deze omgeving een tekort van ongeveer honderd parkeerplaatsen voor vrachtauto’s bestaat. Gevolg is dat chauffeurs op het traject nog regelmatig op de vluchtstrook of in de berm parkeren om aan de verplichte rusttijden te kunnen voldoen.

Knooppunt Hoevelaken

Na de openstelling van de A28 richt Rijkswaterstaat zich in de regio op de aanpak van het knooppunt Hoevelaken. De A1 tussen Bunschoten en Barneveld en de A28 tussen Nijkerk en Leusden worden verbreed. Ook het knooppunt zelf wordt aangepast.
TLN en EVO benadrukken dat het van groot belang is dat dit grote project niet verder wordt vertraagd. Onlangs werd namelijk al besloten het project twee jaar te uit te stellen. De werkzaamheden staan nu gepland voor 2019.
Hierdoor schuift ook de voorgenomen reparatie op van de aansluiting Hoevelaken voor het verkeer van en naar Amsterdam. De afrit Hoevelaken is namelijk in het kader van de aanpassing van de A28 voor dit verkeer en het verkeer vanuit Zwolle komen te vervallen. TLN en EVO hebben sterk aangedrongen op deze reparatie.