Welke stappen nemen beide bedrijven om duurzamer te worden?

Leestijd: 2 minuten

22-09-2020  Op Meatless Monday serveert de Bijenkorf geen vlees meer in haar restaurants. Bovendien is standaard 60 procent van de producten in deze restaurants lokaal, biologisch en/of duurzaam geproduceerd. Maar dit is slechts een klein onderdeel van de duurzaamheidsambities van de Bijenkorf. Zo moeten zoveel mogelijk onverkochte kledingstukken worden gerecycled. Ook wordt jaarlijks meer dan 2500 uur vrijwilligerswerk gedoneerd. Voor de logistiek zijn er de CO2- uitdagingen. De ambitie is om in 2025 de CO2-uitstoot met 25 procent gereduceerd te hebben en in 2030 zelfs met 46,2 procent.

Van vliegtuig tot voordeur

Voor het vaststellen van deze doelstellingen heeft de Bijenkorf de volledige CO2-uitstoot voor de gehele logistieke operatie in kaart gebracht. Dit begint niet bij de winkel maar start al bij de import per vliegtuig of vrachtauto tot het afleveren van de pakketjes bij de klanten thuis. Marianne Vierhout-Hooymans, manager Supply Chain Project & Logistiek Team deelt in het webinar ‘De kansen en verplichtingen vanuit het klimaatakkoord’ de ervaringen en uitdagingen waar de Bijenkorf als organisatie tegenaan loopt.

Duurzame toekomst voor Tata Steel

Ook de zware industrie moet voldoen aan de vereisten van het klimaatakkoord. De productie van staal is een lang, complex en wereldwijd proces dat in alle opzichten veel energie kost. De keten bestaat onder meer uit mijnbouwbedrijven, hoogovens, productiebedrijven, handelaren en toeleveranciers van allerhande benodigdheden en onderdelen voor de productie en verwerking van staal. Tussen deze schakels worden ijzererts, halffabricaten en eindproducten vervoerd met verschillende modaliteiten, zoals zee- en binnenvaartschepen, treinen en vrachtauto’s. De complexiteit hiervan brengt ook vele uitdagingen met zich mee.

Toch is Tata Steel één van de meest CO2-efficiënte staalfabrieken ter wereld. Zo heeft dit bedrijf zijn energieverbruik de afgelopen 30 jaar met 30 procent verminderd. De Europese ambitie is vanaf 2050 een CO2-neutrale staalproducent te zijn, die zijn producten, bijproducten en activiteiten integreert in de circulaire economie.
In het webinar gaat head of logistics sourcing Peter Suasso de Lima de Prado in op de stappen die Tata Steel zet om haar bedrijfsvoering nog verder te verduurzamen. Welke afdelingen worden hierbij betrokken en hoe gaat dat in de praktijk?

Deelnemen gratis webinar

Op donderdag 1 oktober organiseert evofenedex een webinar over de kansen die de verduurzamingstransitie biedt. Tijdens dit webinar zetten wij de belangrijkste doelstellingen van het klimaatakkoord voor het bedrijfsleven op een rij.