Zoetermeer, 23 januari 2014

TLN en EVO: besluit goed voor milieu en logistiek

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO zijn zeer tevreden over het besluit van Rijkswaterstaat om een aantal belangrijke rijkswegen voor ecocombi’s vrij te geven. Het bestaande ecocombi-wegennet kan hierdoor verder worden uitgebreid zodat ecocombi’s op meer plaatsen ingezet kunnen worden.   

Ecocombi’s, ook wel langere en/of zwaardere vrachtauto’s (LZV’s) genoemd, kunnen tot vijftig procent meer lading meenemen dan gewone vrachtauto’s. De inzet van deze voertuigen biedt daaarom grote voordelen voor zowel het milieu als de logistiek. Ecocombi’s zijn in Nederland sinds  2000 onder voorwaarden op door de wegbeheerder toegewezen wegen toegestaan. Er zijn er inmiddels bijna 950 in gebruik.

Uitbreiding

Ecocombi’s mogen met een jaarontheffing op wegen rijden die daarvoor door de wegbeheerder zijn vrijgegeven. TLN en EVO streven ernaar het wegennet voor langere en zwaardere vrachtauto’s waar mogelijk uit te breiden. Mede dankzij de inspanningen van TLN en EVO heeft Rijkswaterstaat een aantal belangrijke rijkswegen opnieuw beoordeeld en alsnog vrijgegeven. Het streven is om deze wegen per 1 februari voor ecocombi’s open te stellen.

Het gaat om de volgende wegen:

- N9 tussen Alkmaar en De Kooy

- N33 vanaf de A7 tot de Eemshaven

- N35 tussen Zwolle en Raalte

- N57 tussen Middelburg en Vrouwenpolder (rotonde bij het dorp, hm 71,1)

- N99 tussen De Kooy en Den Oever