23-01-2014  EVO en TLN zijn zeer tevreden met het besluit van Rijkswaterstaat om een aantal belangrijke rijkswegen vrij te geven voor ecocombi’s. Het bestaande ecocombi-wegennet wordt hierdoor uitgebreid zodat deze vrachtauto’s op meer plaatsen inzetbaar zijn.

Voordelen

Ecocombi’s, ook wel langere en/of zwaardere vrachtauto’s (lzv’s) genoemd, kunnen tot vijftig procent meer lading meenemen dan gewone vrachtauto’s. De inzet van deze voertuigen biedt daarom grote voordelen voor zowel het milieu als de logistiek. Ecocombi’s zijn in Nederland sinds  2000 onder voorwaarden op door de wegbeheerder toegewezen wegen toegestaan. Er zijn er inmiddels bijna 950 in gebruik.

Uitbreiding

Ecocombi’s mogen met een jaarontheffing op wegen rijden die daarvoor door de wegbeheerder zijn vrijgegeven. EVO en TLN streven ernaar het wegennet voor langere en zwaardere vrachtauto’s waar mogelijk uit te breiden. Mede dankzij de inspanningen van de organisaties heeft Rijkswaterstaat een aantal belangrijke rijkswegen opnieuw beoordeeld en alsnog vrijgegeven.

Openstelling

Rijkswaterstaat streeft ernaar de volgende wegen per 1 februari voor ecocombi’s open te stellen:

  • N9 tussen Alkmaar en De Kooy
  • N33 vanaf de A7 tot de Eemshaven
  • N35 tussen Zwolle en Raalte
  • N57 tussen Middelburg en Vrouwenpolder (rotonde bij het dorp, hm 71,1)
  • N99 tussen De Kooy en Den Oever