12-10-2012  Veilig Verkeer Nederland is weer gestart met de campagne ‘Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden’. De campagne maakt automobilisten bewust van het gevaar van het gebruik van apparatuur tijdens het rijden zoals het bij wet verboden handheld bellen en ook het handsfree bellen en sms’en.

Gevaarlijk

Activiteiten die voor de grootste visuele afleiding zorgen, zoals sms’en, blijken het gevaarlijkst te zijn. Daarnaast zien afgeleide verkeersdeelnemers visuele informatie over het hoofd doordat ze niet op de weg kijken door het sms’en of doordat ze zich concentreren op het gesprek dat zij voeren via de mobiele telefoon.

Extra controle

De campagne wordt voor de derde keer gehouden en ook dit jaar wordt tijdens de campagneperiode extra gehandhaafd. Vanaf 11 oktober verschijnt de campagneboodschap ‘Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden’ op borden langs verkeerswegen en worden er radiocommercials uitgezonden.

Deelnemers

VVN voert de campagne uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu samen met de politie, het Openbaar Ministerie, de ANWB, RAI Vereniging, ExxonMobil Esso, BP, Shell en Allsecur. Voorbeeldorganisaties die dit jaar deelnemen aan de campagne zijn EVO, TLN, Schenk Papendrecht BV, Tata Steel, Gasunie, UPS Nederland, Kimberly-Clark en Leaseplan. Zij maken in het kader van de actie hun telefoonprotocol openbaar.