“Een Belgische klant wil graag op een schavotje gezet worden”

Zakendoen in België; zo dichtbij, maar toch heel anders!

16-04-2018  Enige tijd geleden hoorde Nita Korsten, Intercultureel Management Consultant en trainer, een Belg zeggen: “Als een Nederlander u niet in de zak heeft gezet is hij dat vergeten, een Belgische klant wil graag op een schavotje gezet worden”. Ze geeft aan dat deze uitspraak direct duidelijk maakt dat ook de Belgen het niet altijd eenvoudig vinden om met hun Nederlandse handelspartners zaken te doen. In dit blog gaat ze hier verder op in.

Nederlanders zijn in de ogen van Belgen veel te direct, opdringerig, bot en betweterig. Ook maakt het duidelijk dat taalverschillen inderdaad een rol spelen. Schavotje zouden wij hier eerder vertalen met ‘voetstuk’. Gevraagd naar de positieve ervaringen van het zakendoen in België roemen Nederlanders vaak aspecten als: vriendelijkheid, aardigheid en gemoedelijke sfeer.

De juiste toon

Toch blijkt in de praktijk dat Nederlanders het vaak niet zo eenvoudig om de juiste toon te vinden en een goede relatie op te bouwen met hun Belgische zakenpartners. In de laatste training van evofenedex kwam naar voren dat het soms moeilijk is om te achterhalen wat men werkelijk vindt van een voorstel. Het is niet altijd eenvoudig om het vertrouwen te winnen. Of dat wij als Nederlanders vaak sneller willen handelen en een besluit willen. Ook de taal speelt een rol. Vlaams en Nederlands hebben toch nog wel de nodige verschillen waardoor een misverstand soms op de loer ligt. En trouwens met alleen Nederlands kom je er niet, zoals bekend is een groot deel van België Franstalig.

Perspectief

Maar wat betekent dat voor jouw zaken in en/of met België? Het betekent dat het belangrijk is om elkaars perspectieven te kennen. Wat vinden Belgen belangrijk? Hoe kijken ze tegen Nederlanders aan en hoe kunnen we – met behoud van onze eigenheid – toch effectiever en prettiger zaken doen in ons buurland.

Evenement

Tijdens het evenement De culturele uitdagingen van het zakendoen met België op 14 juni gaan we in op de diepere betekenis van de zakelijke culturele verschillen tussen de Nederlander en de Vlaming. Hoe bereikt u een optimale samenwerking en waarmee moet u rekening houden tijdens het onderhandelen met uw Belgische zakenpartner?

Ook het Belgische perspectief komt ruim aan bod! De Belgische Sofie Jelinski, Key accountmanager van Belux Farm Frites, zal dat met bijna Hollandse directheid met je komen delen.

Onze ledenadviseur Alice
Contact

Vragen over internationaal ondernemen?

Alice en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder