Eerste Kamer keurt Wet vrachtwagenheffing goed
Leestijd: 2 minuten
Middelen voor innovatie en verduurzaming moeten eerder beschikbaar komen
20-07-2022 Vorige week heeft de Eerste Kamer de Wet vrachtwagenheffing goedgekeurd. Deze wet regelt dat eigenaren van binnenlandse en buitenlandse motorrijtuigen (met een maximummassa van meer dan 3500 kg die bedoeld zijn voor goederenvervoer) een heffing betalen voor het gebruik van de Nederlandse snelwegen en een aantal N-wegen. Deze vrachtwagenheffing wordt gecombineerd met een verlaging van de huidige motorrijtuigenbelasting (mrb) voor vrachtwagens en vervangt het huidige eurovignet. Daarvoor in de plaats komt een variabele heffing per gereden kilometer.
Het vorige kabinet heeft in het regeerakkoord van 2017 besloten de vrachtwagenheffing in te voeren. Na een periode van voorbereidingen is in september 2021 een bestuursovereenkomst getekend door de toenmalige minister van Infrastructuur en Waterstaat, tezamen met evofenedex, TLN en VERN. Daarin is onder meer afgesproken dat de netto-inkomsten van de vrachtwagenheffing worden teruggesluisd naar de Nederlandse vervoerssector, om verdere innovatie en verduurzaming te kunnen financieren.
Vertraging dreigt
In maart dit jaar werd de Wet vrachtwagenheffing al aangenomen door de Tweede Kamer. Nu ook de Eerste Kamer heeft ingestemd, kan gewerkt worden aan de invoering. Die invoering wordt nu voorzien in 2026; 2 jaar later dan gepland. Daardoor dreigt ook de verduurzamingsopgave van de transportsector vertraging op te lopen. evofenedex, VERN en TLN dringen er daarom op aan dat de middelen voor innovatie en verduurzaming eerder beschikbaar komen. Het voorfinancieren moet ervoor zorgen dat de investeringen in elektrische voertuigen niet stilvallen en de klimaatdoelen voor 2030 gerealiseerd kunnen worden. Meer informatie tref je aan via het Programma Vrachtwagenheffing.
Gerelateerde nieuwsberichten
IRU Diploma of Honour uitgereikt aan 26 vrachtautochauffeurs in 2023
11 maart 2024
Tweede Kamer akkoord met financiering aanpassingen N35
19 februari 2024
IRU: pak schadelijke wachttijden aan de grens aan
22 januari 2024
Rijverbodenkalender 2024 nu beschikbaar
19 januari 2024
Geef je mening over de apk-, kenteken- en registratieplicht bij (landbouw)voertuigen
18 januari 2024
Rijverboden in Europa tijdens Kerstmis en Driekoningen (6 januari 2024)
22 december 2023
Rijverboden in Europa tijdens Kerstmis en Driekoningen - 6 januari 2024
12 december 2023
Update rond nieuwe werkwijze bij noodprocedure douaneaangifte
11 december 2023
Van of naar Italië? Check vooraf de route!
12 september 2023