29-10-2012  VVD-leider Mark Rutte en PvdA-leider Diederik Samsom hebben maandag het 81 pagina's tellende regeerakkoord gepresenteerd. EVO en TLN zien positieve punten in het akkoord, maar vragen ook nadrukkelijk aandacht voor de negatieve elementen.

Positief

De plannen van het nieuwe kabinet lijken de economie aan de praat te houden. Zo komen er geen nieuwe bezuinigingen op de investeringen in infrastructuur en er komt geen kilometerheffing voor alleen vrachtverkeer. Een kilometerheffing voor alleen vracht zou de sector een lastenverzwaring opgeleverd hebben van ruim 1 miljard euro.

Tevens is de blijvende aandacht van het nieuwe kabinet voor de aanpak van de filedruk positief. Het kabinet gaat onder andere de aanleg van de Ring Utrecht en de Nieuwe Westelijke Oeververbinding (NWO) bij Rotterdam doorzetten.

Negatief

EVO en TLN zijn echter zeer ontstemd over de voorgenomen accijnsverhoging van 3 eurocent per liter diesel en lpg. De accijnzen op brandstof liggen in Nederland al ver boven het Europees minimum en daarnaast zijn de brandstofprijzen in Nederland nog nooit zo hoog geweest.

EVO en TLN hebben berekend dat de accijnsverhoging in totaal een lastenverzwaring voor de transportsector is van circa 113 miljoen euro per jaar.

Deze lastenverzwaring komt bovenop de al eerder bekendgemaakte verhoging van de assurantiebelasting.