06-06-2011  Volgens TNO, Siemens, IBM, TomTom en KPN kunnen zij met enkele technologische hoogstandjes binnen vier jaar de files in de Randstad en Noord-Brabant grotendeels oplossen. EVO heeft zo haar twijfels over deze voorspelling.

Borden langs de weg en een beeldschermpje in alle auto's moeten automobilisten adviseren over de actuele ideale maximumsnelheid. Die snelheid wordt berekend met behulp van sensoren, die het consortium overal in het wegdek wil inbouwen.

Volgens TNO wordt het wegennet door het informatiesysteem met 15 procent beter benut. Automobilisten krijgen door het systeem informatie over de werkelijke reistijd naar hun bestemming die betrouwbaarder is dan die via hun statische navigatiesystemen.

Voor het nieuwe systeem heeft het consortium een miljard euro van het rijk nodig.

EVO acht de verwachte filevermindering door het systeem zeer twijfelachtig. De maximumsnelheden die op matrixborden staan, worden nu massaal genegeerd. Zo lang een automobilist harder kan rijden, doet hij dat ook. Het bepleite systeem lost dat niet op, waardoor ook het beloofde effect achterwege blijft, aldus EVO.

Het blijft daarnaast een illusie om te verwachten dat voertuigeigenaren hun auto binnen vier jaar uitrusten met het benodigde beeldscherm als zij daarvan alleen profijt hebben in de Randstad en Noord-Brabant.

Nu navigatie in de auto steeds meer toeneemt, is het bovendien de vraag of automobilisten bereid zijn hun apparaten alweer in te ruilen.

Volgens EVO blijft het veel doelmatiger om de nu via matrixborden aangegeven maximumsnelheid ook echt af te dwingen.