Nieuwe registratie van (land)bouwvoertuigen loopt fors achter

Leestijd: 5 minuten

29-10-2021  Ondernemers en particulieren met motorrijtuigen met een beperkte snelheid (MMBS), tractoren en aanhangers van vóór 1 januari 2021, moeten deze voertuigen op 1 januari 2022 geregistreerd hebben bij de RDW. We stellen vijf vragen aan ledenadviseur Ricky Voorn, zodat jij weet waar je de komende weken actie op moet ondernemen. 

Wat is er aan de hand?

Ricky: “Op 1 januari 2022 moeten alle motorrijtuigen met een beperkte snelheid (MMBS), tractoren, en aanhangers van vóór 1 januari 2021 zijn geregistreerd bij de RDW. Naar schatting zijn er tussen de 550.000 en 700.000 van dit soort voertuigen in Nederland, maar die zijn nog lang niet allemaal geregistreerd.”  

Wat zijn de gevolgen?

“Wanneer een kentekenplichtig (land)bouwvoertuig staande wordt gehouden op de openbare weg zonder kentekenplaat, zal de chauffeur een boete krijgen. Deze boete bedraagt 140 euro. Daarnaast kunnen er nog andere boetes worden gegeven, voor het ontbreken van een kentekenbewijs en/of verzekering. 

Ricky Voorn
Ricky Voorn, ledenadivseur: 
" Zelfs als een weg kan worden afgesloten met een hek, poort of slagboom, kan het nog steeds een openbare weg zijn"

 

Waarom blijft de registratie achter?

“We vermoeden dat veel bedrijven denken dat je als bestuurder van een landbouwvoertuig niet snel over de openbare weg gaat. Maar dat is een misverstand. De definitie van een openbare weg blijkt ruimer dan veel mensen denken. Een openbare weg is een weg waar andere mensen kunnen of mogen komen. Dat zijn dus ook landwegen, fietspaden, en B-wegen. Zelfs als een weg kan worden afgesloten met een hek, poort of slagboom, kan het nog steeds een openbare weg zijn. Denk bijvoorbeeld aan parkeer- en bedrijfsterreinen. 

Dus als je bijvoorbeeld van het ene stuk landbouwgrond naar het andere rijdt, ga je al over de openbare weg. Zelfs als je door de berm rijdt. Maar ook als je met een grote heftruck van het ene magazijn naar het andere rijdt, aan de overkant van de weg, rij je op de openbare weg. Registeren is dus vaker noodzakelijker dan wordt gedacht.” 

" In plaats van een online registratie van 18 euro, betaalt men minimaal 140 euro" 

Hoe kan ik registreren? 

“Vanaf 1 januari 2022 is het niet meer mogelijk om deze voertuigen online te registreren. Dat houdt in dat er dan een keuring noodzakelijk is. In plaats van een online registratie van 18 euro, betaalt men dan minimaal 140 euro. En online registreren is eenvoudig als de juiste gegevens, zoals handelsbenaming, type, VIN-nummer en bouwjaar, zijn verzameld Dus maak hier nu even werk van, dat scheelt je volgend jaar een hoop werk en geld..” 

" Denk ook aan heftrucks die meer dan 1,30 meter breed zijn" 

Waar moet ik nog meer op letten?

“Er wordt bij deze registratieplicht veel gesproken over landbouwvoertuigen, maar MMBS-voertuigen kunnen ook in andere sectoren gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan heftrucks van meer dan 1,30 meter breed, graafmachines, shovels, knikdumpers, reachstackers en terminaltrekkers. En als een voertuig een registratieplicht heeft, moet het vaak ook een eigen kentekenplaat hebben, bijvoorbeeld als het voertuig harder rijdt dan 25 kilometer per uur. Voertuigen op kenteken moeten ook verplicht apart worden verzekerd. Dit is niet meer mogelijk op een bedrijfspolis.”

Voor meer informatie over de wetgeving, verplichtingen, en uitzonderingen kun je terecht op de website van de RDW. Ook kun je contact opnemen met onze ledenservice via 079 3467 346.

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder