evofenedex ziet meer in Fitfor55 van Europese Commissie
22-09-2021 Eind 2022 wordt er een politiek besluit genomen over de invoering van een CO2-plafond voor de luchtvaart. Dit staat in de op Prinsjesdag gepresenteerde begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Volgens evofenedex is deze planning nogal ambitieus, aangezien er nog veel vragen zijn over de opzet, uitvoering en rechtmatigheid.
Met het instellen van een nationaal CO2-plafond voor de luchtvaart ontstaat een stapeling van heffingen en verdwijnt het gelijke speelveld voor de luchtvaart binnen de Europese Unie. Het instellen van zo’n plafond kan grote gevolgen hebben voor de positie van logistieke draaischijf Schiphol, waardoor exportkansen van ondernemers, het vestigingsklimaat in Nederland, en de werkgelegenheid van de Nederlandse luchthavens onder druk komen te staan.
Fitfor55
Volgens evofenedex is het instellen van een nationaal CO2-plafond onnodig, gezien de Fitfor55-voorstellen van de Europese Commissie. Hierin worden Europese afspraken gemaakt over de uitbreiding van de handel in emissierechten voor de luchtvaart (EU ETS), een heffing op kerosine en een bijmengverplichting voor duurzame kerosine.
Gerelateerde actualiteiten
Ook relevant voor jou
-
Training Beveiligingsadviseur Luchtvracht (BAL)
Opleiding – Incompany / op aanvraag
Meer informatie -
Training controleur luchtvracht veiligheid
Opleiding – 2 dagen | prijs op aanvraag
Meer informatie -
Training medewerker luchtvracht
Opleiding – Incompany/Maatwerk
Meer informatie -
Training Beveiligingsadviseur Luchtvrachtveiligheid (BAL) HERHALING
Opleiding – Incompany / op aanvraag
Meer informatie -
Training medewerker luchtvracht HERHALING ONLINE
Opleiding – 1½ uur | vanaf € 27,50 ex. BTW
Meer informatie

Vragen over vervoer?
Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder