18-05-2015  De verruimende regels voor het B-rijbewijs voor bestuurders die een elektrisch of hybride voertuig besturen met een maximumgewicht van 7500 kg eindigt na 5 jaar op 1 januari 2016. Dit heeft minister Schultz van Infrastructuur en Milieu in een reactie op een brief van EVO, TLN, RAI Vereniging, Bovag en Focwa laten weten.

Regeling

De regeling houdt in dat voertuigen met een gewicht tot 7500 kg die elektrisch of hybride zijn aangedreven, mogen worden bestuurd door chauffeurs met een B-rijbewijs. Normaal gesproken is hiervoor een C1- of C-rijbewijs vereist.

Duurzaamheid

EVO had er, samen met de andere organisaties, eerder bij de minister voor gepleit deze regeling te behouden of een overgangsregeling te treffen, omdat het bijdraagt aan de duurzaamheidsdoelstellingen waarvoor de partijen zich hard maken.

Nieuwe pilot

De minister heeft afgelopen week in een schriftelijke reactie echter laten weten dat de regeling op 1 januari 2016 definitief eindigt. Er wordt wel gekeken naar een nieuwe pilot, maar hiervoor gaat mogelijk een maximum voertuiggewicht gelden van 4250 kg.

Extra kosten

Het ontbreken van een overgangsregeling blijft voor EVO een belangrijk punt. Nu moeten de bedrijven bestuurders met een C- of C1-rijbewijs op deze voertuigen zetten, wat extra kosten met zich meebrengt. EVO overweegt momenteel nadere stappen.