22-06-2016  Het is niet de vraag of, maar wanneer de eerste honderd procent elektrisch aangedreven bestelauto  van Citroën en/of Peugeot op de markt verschijnt. Dat vertelde Philippe Barriac recent in Parijs tijdens de persintroductie van de nieuwe bestelauto’s Citroën Jumpy en Peugeot Expert. Barriac is head of product van PSA Groupe. De Franse autogroep PSA omvat de drie Franse automerken Citroën, Peugeot en DS Automobiles.

Primeur

Het was voor het eerst in de geschiedenis dat Citroën en Peugeot een gezamenlijke persintroductie organiseerden. Niet verrassend aangezien de Jumpy en Expert op een enkel klein detail na volstrekt identiek zijn. Ze zijn bovendien afkomstig uit dezelfde, nieuwe business unit van de PSA Groupe, Business Unit Vehicules Utilitaires (BU VU).

Eigen ambitie

"Om tegemoet te komen aan onze eigen ambitie om een wereldwijde speler te worden, was het oprichten van deze unit noodzakelijk", aldus Barriac. "Die ambitie vereist een toegewijde organisatie van specialisten die zich uitsluitend bezighouden met bedrijfsvoertuigen."

Eerste wapenfeit

Het eerste wapenfeit van de nieuwe unit is de nieuwe Peugeot Expert en Citroën Jumpy. Deze bestelauto’s moeten vanaf deze maand ook buiten Europa voor hogere verkoopaantallen gaan zorgen. Barriac: "PSA was in 2015 met 19,5 procent marktaandeel het grootste bestelautomerk van Europa. Ons streven is om dit jaar te groeien naar 21,5 procent. Internationaal moet de afzet verdrievoudigen."

Kwestie van tijd

De unit werkt ook alweer volop aan een nieuw wapenfeit; een honderd procent elektrisch aangedreven bestelauto. Op welke termijn deze op de markt verschijnt, wilde Barriac niet zeggen. "Maar dat die er komt, is zeker. Dat is slechts een kwestie van tijd."