Europees parlement stemt over mobiliteitspakket

Jarenlange vertraging dreigt als er geen akkoord komt

08-01-2019  De transportcommissie van het Europees Parlement spreekt donderdag over de sociale regelgeving voor de transportsector. Het is de laatste mogelijkheid om nog tot een besluit te komen voor de Europese Verkiezingen in mei 2019. Mocht er geen akkoord worden bereikt tussen het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Europese Raad, dan is nieuwe regelgeving voor de komende jaren definitief van de baan. De nieuwe Europese Commissie moet dan na de verkiezingen gaan werken aan een nieuw voorstel.

Samen met de European Shippers Council (ESC) hebben wij ons hard gemaakt voor een aantal specifieke onderwerpen. De kapstok van de sociale regelgeving is de beschikbaarheid van de digitale slimme tachograaf. Deze tachograaf maakt het handhaven en naleven van de regels met betrekking tot gelijk loon voor internationaal transport en cabotage beter mogelijk en is naar verwachting vanaf 2023 voldoende in de praktijk in gebruik. Samen met de ESC stellen we daarom dat het invoeren van nieuwe regels voor 2023 weinig zinvol is en pleiten dan ook voor een overgangstermijn.

Cabotage

Daarnaast vroegen we aandacht voor de ondoordachte plannen ten aanzien van het verder beperken van cabotage. Jaarlijks stijgt het aantal vacatures voor chauffeurs met duizenden, maar desondanks wordt de flexibele inzetbaarheid van Europese chauffeurs verder beperkt. Dit is zeer ongewenst, gezien de uitdagingen om grondstoffen op tijd bij fabrieken te krijgen en gevulde schappen te garanderen. Juist wanneer gelijke loonomstandigheden worden gewaarborgd mag toegang tot de binnenlandse wegtransportmarkt geen issue meer zijn.

Bewaakte parkings

Tot slot blijven we continu aandacht vragen voor het mogelijk maken van overnachten in de cabine op gecertificeerde bewaakte parkings, zodat de veiligheid en comfort van chauffeurs en lading gewaarborgd zijn. Er is naast een tekort aan chauffeurs ook een tekort aan veilige truckparkings. Daarom moet ook voor deze maatregel een overgangstermijn gelden, waarbij wederom aandacht voor veiligheid en comfort van chauffeur en lading voorop staan.

Onze bedrijfsjurist Peter
Contact

Advies nodig of vragen?

Peter en de andere bedrijfsjuristen helpen je graag verder