18-03-2014  De Transportcommissie van het Europees Parlement stemde vandaag over een wijzigingsvoorstel van de Europese Commissie dat grensoverschrijdend vervoer van lzv’s (ook wel ecocombi’s genoemd) mogelijk moest maken. Dit voorstel kon niet rekenen op een meerderheid van het Parlement.

Geen begrip

Volgens EVO en TLN is het een gemiste kans om vervoer binnen EU efficiënter en duurzamer te maken. De organisaties zeggen dan ook absoluut geen begrip te hebben voor het besluit van de Transportcommissie.

Vervoersrichtlijn

Grensoverschrijdend vervoer van lzv’s is formeel toegestaan tussen twee landen die daarmee onderling instemmen. De Commissie wilde deze bepaling nu vastleggen in vervoersrichtlijn 96/53 die gaat over maten en gewichten voor vrachtauto’s. EVO en TLN vinden het bijzonder jammer dat het EP ondanks de vele positieve pilots en onderzoeksrapporten van de laatste jaren, ook nu weer op de rem trapt en de verdere ontwikkeling van efficiënt en duurzaam goederenvervoer in Europa tegenhoudt.

Overige voorstellen

De plannen van de Commissie bevatten ook voorstellen voor technische verbeteringen van voertuigen. Het gaat hier bijvoorbeeld over extra lengte voor een meer gestroomlijnde en veiliger vrachtautocabine, het toestaan van spoilers aan de achterzijde om de aerodynamica te verbeteren alsmede soepeler voorschriften voor het vervoer  van 45-voets containers. Tot tevredenheid van TLN en EVO stemde het EP hier wel mee in.

Tweede stemming

Na de stemming in de Transportcommissie van vandaag, volgt in april nog een tweede formele stemming over de richtlijn in de plenaire bijeenkomst van het EP. Ook de Europese ministers van verkeer en vervoer (Raad) moeten zich nog over het voorstel uitspreken.