26-01-2012  Door de verbeterde beveiliging van winkels en distributiecentra wijken criminelen steeds vaker uit naar vrachtautoparkeerplaatsen. Afgelopen woensdag was het raak langs de A58. EVO en TLN maken zich zorgen over het toenemend aantal overvallen op vrachtwagens waarbij chauffeurs soms het slachtoffer zijn van bruut geweld.

Schade

Het bedrijfsleven lijdt jaarlijks circa 350 miljoen euro directe schade door transportcriminaliteit. Daarom benadrukken EVO, TLN en Les Routiers al geruime tijd het belang van voldoende beveiligde parkeerplaatsen.

Netwerk veilige overnachtingsplaatsen

Momenteel zijn er 14 gecertificeerde beveiligde parkeerplaatsen in Nederland maar dit moeten er wat EVO betreft 25 worden. In ieder geval op voor het goederenvervoer belangrijke wegen, maar ook op provinciale wegen, zodat er een netwerk ontstaat van veilige overnachtingsplaatsen.

Blijvende landelijke aanpak

Daarnaast pleiten EVO en TLN voor blijvende landelijke aanpak van transportcriminaliteit. De organisaties willen dat dit ook na 2012 bij het openbaar ministerie en politie moet zijn geregeld. Dat is de basis voor een succesvolle aanpak door de landelijk Officier van Justitie Transportcriminaliteit.

‘Secure lane’-systeem

Het bedrijfsleven is zelf ook bereid haar verantwoordelijkheid te nemen. Zo vinden EVO en TLN dat het zeer succesvolle ‘secure lane’-systeem een vervolg moet krijgen. Dit is een route waarbij camera’s op beveiligde parkeerplaatsen en bedrijventerreinen direct zijn aangesloten op het politienetwerk. Langs de A67 is de transportcriminaliteit hierdoor met meer dan 90 procent gedaald. EVO, TLN, verzekeraars en ministeries hebben hierin meerdere tonnen euro’s geïnvesteerd.