24-09-2012  Afgelopen donderdag was de workshop ‘Heftruckhelden’ van onze Bewust Veilig campagne bij GDF Suez te Zwolle. Deze workshop is bedoeld voor medewerkers die direct leidinggeven aan heftruckbestuurders. De deelnemers konden tijdens het lunchgesprek nog eens goed discussiëren aan de hand van stellingen. Uit het gesprek kwam naar voren dat het niet zo makkelijk is om een goed veiligheidsbeleid in te voeren. Hoe vaak staat de werkvloer niet vol met net ingekochte goederen of teveel goederen, door een slechte planning of een te klein magazijn? Niet goed voor de veiligheid. Tijdens de workshop proberen we advies en oplossingen te geven.

Veiligheidsbewustzijn is altijd het issue in onze heftruckworkshops. Ik merk vaak dat de leidinggevenden het niet altijd makkelijk vinden dit over te brengen op de heftruckchauffeurs. Op 24 oktober aanstaande organiseren we weer een workshop over veilig werken met heftrucks, ditmaal bij Huisman Equipment in Schiedam. Misschien moet ik de deelnemers vragen van te voren een specifiek probleem aan te leveren, die we tijdens de workshop kunnen behandelen.

Strengere Arbowetgeving

Ik heb deze week nog overleg met de Arbeidsinspectie. Op de laatste dag voor het Kamerreces is namelijk nog een wet voor een strengere controle en handhaving  van de Arbowet aangenomen. Op 25 september wordt hij door de Eerste Kamer behandeld. Ik ga uitzoeken wat de impact hiervan zal zijn. Goed dat ik onze leden hierover kan informeren. Zo lopen ze minder risico.

Eigenlijk belachelijk, even sneaky zoiets doorvoeren, geen hond is meer geïnteresseerd. Concepten hebben niet gecirculeerd. Het werd niet door de pers opgepakt. Deze wet kan het effect hebben dat een bedrijf of andere bedrijven uit een concern worden stilgelegd, omdat er meerdere keren een overtreding is begaan. Dat is fors.

Met EVO investeren in veiligheid

Blijven investeren in veiligheid dus. EVO organiseert dit jaar nog een stuk of 8 veiligheidsworkshops waar onze leden kosteloos gebruik van kunnen maken. Ik zou zeggen: 'Hou de EVO-nieuwsflits en -website in de gaten en schrijf je in!'.

Gelukkig merk ik wel dat steeds meer bedrijven het idee van een integrale aanpak van veiligheid omarmen. En het gaat ook om samenwerking, tussen leidinggevenden en de werkvloer, committent van bovenaf en bewustzijn creëren bij de heftruckchauffeur. Laat hem of haar ook eens meedenken over veiligheid en oplossingen voorstellen. Veiligheid moet altijd als rode draad door een bedrijf lopen en niet pas na een ongeval.