03-08-2012  Inmiddels ben ik na mijn vakantie  alweer 3 weken aan het werk. Voordeel van een vroege vakantie is dat je daarna als automobilist nog even kan genieten van rustige, filevrije snelwegen. Zo lukt het me nu in de ochtend om, zonder dat ik voor 6.00 uur moet vertrekken, binnen een uur van Den Bosch naar het EVO-hoofdkantoor in Zoetermeer te rijden. 

Geen vakantie voor A27

Op zo’n rustige rit naar kantoor hoor je dan de korte verkeersinformatieberichten waarin toch zeker 2 files worden genoemd. Vanochtend was er een op de A9 door een ongeval en een op de A27 door wegwerkzaamheden. Prompt kreeg ik medelijden met de automobilisten die op de A27 in de rij stonden. De dagelijkse A27-gangers hebben buiten vakantietijd structureel last van files. Is het niet bij Houten, dan wel bij Noordeloos, om nog maar niet te spreken van het dagelijkse verkeersinfarct dat knooppunt Gorinchem heet. Zelfs in de rustige vakantietijd staan er door werkzaamheden lange files.

Geen prioriteit in de regio?

Als er zo veel files op de A27 staan, waarom onderneemt het Rijk dan geen actie om dit aan te pakken? Antwoord op deze vraag: het Rijk maakt tegenwoordig geen geld meer vrij voor infrastructuur als de regio er niet expliciet om vraagt. En dat is het probleem bij de A27, automobilisten rijden van Noord-Brabant door Zuid-Holland naar Utrecht of omgekeerd.

De gemeentes die aan de A27 liggen, met Gorinchem als epicentrum van de file-ellende, zijn het al jaren eens dat er iets moet gebeuren aan de grotendeels 2x2-baans snelweg.  Verbreden van de weg en aanpassen van het knooppunt Gorinchem en Hooipolder zou de remedie moeten zijn. De provincies die achter deze gemeentes moeten gaan staan om een vuist te maken bij het Rijk, hebben echter andere prioriteiten. Utrecht is bezig met zijn ring rond Utrecht, Zuid-Holland wil de ruit rond Rotterdam verbeteren en Noord-Brabant wil een snelle aanpak van de A58. Allemaal legitieme prioriteiten, maar daar koopt de automobilist op de A27 niets voor.

Na regen komt zonneschijn…

EVO lobbiet al sinds 2005 voor verbreding van de A27. Uiteindelijk is het de gemeentes grenzend aan de A27 met steun van de provincie Noord-Brabant en belangenverenigingen (waaronder EVO) gelukt het traject onder de aandacht te brengen bij het Rijk. De eerste studies zijn uitgevoerd en ook die wijzen uit: verbreding van de rijksweg en de aanpak van beide knooppunten is de oplossing. Het Rijk heeft echter maar een beperkt budget om de problemen op te lossen. Desondanks gaat het noodzakelijk onderzoek om de procedures te kunnen doorlopen verder. Afgelopen maandag werd bekend dat Rijkswaterstaat de komende maanden onderzoek doet naar hoe sterk de viaducten nog zijn en hoe de bodemgesteldheid onder en rond de snelweg is.

Er is dus hoop voor de filerijder op de A27, net zoals voor de zomer die regenachtig begon, maar waar inmiddels de zon weer is gaan schijnen. Volgens de planning van het Rijk zal de A27-gebruiker in 2018 niet alleen in de zomer, maar ook in de rest van het jaar filevrij genieten. EVO doet er alles aan om dit nog enkele zomers te vervroegen.