19-12-2012   EVO deelt de zorgen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) over de verkeersveiligheid van bestelauto’s. De verladersorganisatie, die duizenden bedrijven met bestelauto’s vertegenwoordigt, ziet graag dat betrokken partijen om de tafel gaan zitten om de veiligheid te verbeteren.

Onderzoek

Na het onderzoeken van zestig ongevallen met bestelauto’s adviseert SWOV dat bestelauto’s onder meer worden voorzien van een achteruitrijcamera, een geluidssignaal bij het achteruitrijden en een dodehoekspiegel. EVO neemt deze aanbevelingen serieus maar pleit voor meer onderzoek.

Ondernemers

Ook wijst EVO op de huidige economische omstandigheden waarin het voor ondernemers zwaar is dergelijke investeringen te doen. Het zou daarom verstandig zijn om nieuwe veiligheidsmaatregelen direct in de fabriekshal in te voeren. Ook zouden nieuwe maatregelen, die ongetwijfeld ook in andere landen spelen, in Europees verband moeten worden ingevoerd.

Overleg

EVO gaat graag in overleg met betrokken partijen, waaronder het ministerie van Infrastructuur en Milieu, over mogelijkheden om de verkeersveiligheid te verbeteren. Mocht na meer onderzoek blijken dat er aanpassingen nodig zijn, dan is EVO bereid een steentje bij te dragen, bijvoorbeeld door middel van voorlichting en trainingen; EVO heeft decennialange ervaring op deze terreinen.