05-12-2013  Terwijl Nederlanders in spanning afwachten of Sint en Piet aan hun wensen voldoen, levert verladersorganisatie EVO vandaag namens het bedrijfsleven een verlanglijstje in bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO).

Op het lijstje staan de vijf grootste hindernissen in de internationale goederenstroom, met de oproep aan de WTO deze weg te nemen. EVO heeft de Nederlandse delegatie die op de WTO-conferentie op Bali aanwezig is met het verlanglijstje van input voorzien.

Douaneprocedures

Een WTO-akkoord dat douaneregels vereenvoudigt, levert het bedrijfsleven volgens EVO grote besparingen op. Douaneprocedures bedragen vier tot vijf procent van de kosten van internationale handel. Iedere keer dat containers bijvoorbeeld vertraging oplopen, kost dat bedrijven tot duizend euro per container per dag.

EVO heeft de vijf grootste hindernissen in internationale goederenstromen op een rijtje gezet:

  1. Dubbele controles aanpakken
    Betere samenwerking tussen verschillende overheidsdiensten aan de grens
  2. Stilstand beperken
    Maximumtijd dat goederen aan de grens mogen stilstaan voor controle beperken
  3. Relevante veiligheidseisen stellen
    Bedrijven alleen gegevens die noodzakelijk zijn voor een risicoanalyse laten aanleveren
  4. Elektronisch informatie uitwisselen
    Informatie die bij de export is aangeleverd moet bij de import worden hergebruikt
  5. Meer transparantie
    Douaneformulieren moeten in het Engels en elektronisch beschikbaar zijn

Economie

Een akkoord over nieuwe douaneregels heeft ook grote economische gevolgen. Uit een onderzoek van de Wereldbank blijkt dat het wegnemen van overbodige voorschriften en administratieve handelingen resulteert in een wereldwijde toename van het BBP met vijf procent. Handelsstromen zouden met vijftien procent stijgen.

Opkomende markten

Omdat dertig procent van het Nederlands nationaal inkomen voortkomt uit handel, zijn de gevolgen voor ons land aanzienlijk. Volgens EVO zijn nieuwe douaneregels vooral van belang voor opkomende markten waar vertragingen optreden, zoals Afrika en het Midden-Oosten. Het aantal zendingen dat hier vertraging opliep, steeg hier de afgelopen jaren in sommige landen zelfs van 39 procent (2010) naar 60 procent (2012).

Download het verlanglijstje(pdf)