Zoetermeer, 25 april 2012

Aanleg ontbrekende stuk snelweg van groot belang voor aanpak files

Morgen geeft demissionair minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu het startschot voor de aanleg van de A4 Delft-Schiedam. ‘Een historisch moment waar het bedrijfsleven al decennia lang naar heeft uitgekeken’, aldus verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN). De aanleg van de A4 Delft-Schiedam is van groot belang om de groeiende verkeersproblemen in de regio Zuid Holland effectief aan te pakken.

Het nieuwe stuk A4 Delft-Schiedam is ‘slechts’ 7 kilometer lang, maar vormt één van de ontbrekende schakels die de Randstad met België moet verbinden. Vooral het vrachtverkeer zal van deze route gebruik maken. Volgens TLN en EVO wordt dankzij de aanleg van de A4 Delft-Schiedam een groot deel van de fileproblematiek in de regio, zoals op de snelweg A13, effectief aangepakt. Volgens de Economische Wegwijzer 2011 van EVO en TLN waren de files op de A13 in 2010 alleen al goed voor 6,5 miljoen euro aan directe economische schade voor het vrachtverkeer.

Bijna 60 jaar besluiteloosheid

Het bedrijfsleven en de weggebruikers hebben lang moeten wachten op dit moment. De eerste plannen voor de aanleg van de A4 Delft-Schiedam, dateren al van 1953. In totaal hebben 23 kabinetten zich beziggehouden met dit project. Volgens TLN en EVO is dit proces een schoolvoorbeeld van bestuurlijke besluiteloosheid en heeft het de Nederlandse economie jarenlang schade berokkend.

Volledige voltooiing A4

Met de aanleg van de A4 Delft-Schiedam is Nederland weer een stapje dichter bij de volledige voltooiing van de A4 naar België. Op dit moment wordt de A4 tussen Bergen op Zoom en Dinteloord aangelegd. De A4-Corridor is pas helemaal af wanneer ook het stuk tussen Beneluxplein en Klaaswaal wordt aangelegd. Helaas zijn daar nog geen concrete plannen voor gemaakt.