Zoetermeer, 3 februari 2012

Een groot aantal containerrederijen heeft in een zeer korte tijdspanne de tarieven voor het vervoer van containers vanuit het Verre Oosten naar Europa stevig verhoogd. Dit stuit op verbazing bij de verladers, de opdrachtgevers van de betreffende rederijen. Aangezien het aanbod van schepen en containers de vraag sterk overtreft, zijn de prijsstijgingen onlogisch. De prijzen voor zeetransport liggen nu juist laag vanwege de grote capaciteitstoename, waar reders zelf verantwoordelijk voor zijn, aldus de verladersorganisatie EVO. EVO gaat ervan uit dat de Europese Unie deze ongekende marktbeweging nauwlettend volgt en ingrijpt als er onregelmatigheden aan het licht komen.

De prijsstijgingen in de containervaart zijn ingezet door een op 1 januari aangekondigde stapsgewijze verhoging van de tarieven door containerrederij Evergreen. Daarna liet marktleider Maersk weten vanaf 1 maart 2012 zijn tarieven met 775 dollar per twintig voets container verhogen. Dat is een stijging van bijna 100 procent. Rederijen als Hapag Lloyd, MOL, NYK, MSC en CMA CGM hebben in de daarop volgende dagen gelijksoortige tariefverhogingen afgekondigd. Deze rederijen beheren samen meer dan 60 procent van het aanbod op de handelsroute met het Verre Oosten.

Rederijen kunnen zo’n prijsstijging volgens EVO niet rechtvaardigen in de huidige markt: ‘Verladers kennen de markt van de containervaart van haver tot gort. Er is nu een te groot aanbod van schepen en containers ten opzichte van het aanbod van goederen dat per container vervoerd moet worden. Marktlogica schrijft dan voor dat de prijs van containertransport daalt. Als rederijen zonder uitzondering in zo’n markt de prijzen juist verhogen, klopt er gewoon iets niet. Dan dwingen zij verladers collectief tot het betalen van onnatuurlijk hoge prijzen. Alternatieven zijn er nu nauwelijks meer. De kleinere rederijen die hun tarieven nog niet verhoogd hebben, beschikken immers niet over afdoende capaciteit om het aanbod van de grote rederijen over te nemen.’