12-08-2015  De Franse regering moet ervoor zorgen dat vrachtauto’s die in Calais aankomen, alleen stilstaan in daarvoor bedoelde veiligheidszones. Als er voor deze beveiligde parkeerterreinen toch files ontstaan, moeten ondernemers extra beveiliging kunnen oproepen. Dit schrijft verladersorganisatie EVO vandaag in een brandbrief aan de Franse regering.

EVO schreef de brief samen met haar Belgische en Franse zusterorganisaties aan de Franse minister van Binnenlandse Zaken, die verantwoordelijk is voor de veiligheid in Calais.

Samenwerken

EVO denkt dat deze maatregelen de traumatische ervaringen voor vrachtautochauffeurs en de financiële schade voor bedrijven mogelijk kunnen beperken. Als vrachtauto’s blijven rijden, verkleint dit volgens de organisatie de kans op verstekelingen. Als chauffeurs toch stil komen te staan voor beveiligde parkeerterreinen, moet er sneller politiebeveiliging zijn. Om dit te regelen, moeten volgens EVO de haven van Calais, de Eurotunnel en de Franse overheid beter samenwerken.

Schade

Volgens EVO zijn de problemen in Calais voelbaar tot in de fabriekshallen in Nederland. Handelaren en producenten lijden op dagen met grote vertragingen zo’n 500.000 euro schade per dag. Vooral doordat hun goederenstroom is vertraagd of de Britten producten afkeuren als er verstekelingen in de laadruimte zitten. Ook leggen bedrijven soms noodgedwongen hun productieproces stil omdat onderdelen te laat arriveren. Leden van EVO die hun eigen producten vervoeren, hebben ook nog eens veel schade aan vrachtauto’s.