09-09-2014  CMA CGM, de op twee na grootste rederij ter wereld, gaat een alliantie aan met branchegenoten UASC en China Shipping. Dat heeft CMA CGM maandag bekendgemaakt. EVO maakt zich zorgen over de aangekondigde samenwerking.

De samenwerking betreft het delen van de scheepscapaciteit op routes van en naar Azië. De alliantie, getiteld Ocean Three, beslaat daarmee handelsroutes tussen Azië en Europa, Azië en het Middellandse-zeegebied, Azië en de oostkust van de Verenigde Staten en de trans-Pacific.

De aankondiging van de Ocean Three komt kort na de bekendmaking van een samenwerking tussen Maersk Line en MSC. Deze grootste rederijen ter wereld maakten begin juli bekend de handen ineen te slaan onder de naam 2M.

Toestemming

Eerder al probeerden Maersk Line, MSC en CMA CGM een verregaande samenwerking aan te gaan onder de naam P3.
Maar mededingingsautoriteiten in China gingen hiermee niet akkoord. Zowel 2M als Ocean Three moeten nog toestemming krijgen van autoriteiten in meerdere gebieden.

Verladersorganisatie EVO maakt zich zorgen over de aangekondigde alliantie Ocean Three. De organisatie wijst erop dat zowel Ocean Three als 2M gaan varen op alle oost-westroutes. 

Eenheidsworst

‘Wij vrezen dat de keuzevrijheid van verladers afneemt, doordat de drie rederijen hun capaciteit gaan bundelen. Het is juist aan de verlader om te kiezen voor een rederij die kan voldoen aan zijn wensenpakket en niet voor een alliantie’, aldus Lodewijk Wisse, beleidsadviseur maritieme zaken bij EVO. ‘Door de vorming van allianties verwordt de containerlijnvaart tot eenheidsworst, omdat de goede en slechte punten van de individuele rederijen worden gemiddeld. Dit is een slechte ontwikkeling.’