Zoetermeer, 28 januari 2013

Rederijen halen bakzeil met aangekondigde prijsverhoging

De aangekondigde prijsverhoging in het transport van koelcontainers over zee, 1500 dollar per 1 januari 2013, lijkt geen stand te houden in de markt. Op sommige handelsroutes zijn verladende partijen sinds de jaarwisseling zelfs goedkoper uit, aldus EVO. Alleen in de handelsroute op West-Afrika houden rederijen vooralsnog vast aan de prijsverhoging.

De over de hele linie aangekondigde prijsverhoging is op de meeste handelsroutes niet van de grond gekomen. EVO, de belangenbehartiger van 20.000 bedrijven in alle branches die goederen te vervoeren hebben, vindt dit goed nieuws. Hierdoor wordt duidelijk dat het oude systeem van gezamenlijk aangekondigde prijsverhogingen niet meer werkt.

Prijsverhoging

In het laatste kwartaal van 2012 gaven alle relevante rederijen aan per 1 januari 2013 hun tarieven met 1500 dollar per koelcontainer te verhogen. Dit ongeacht de duur van het transport, aard van de lading of het reeds in contracten afgesloten bedrag.  Medio 2012 waarschuwde EVO haar leden reeds voor deze aangekondigde prijsverhoging.

Europese Commissie

Voor EVO en de Europese verladersorganisatie European Shippers’ Council (ESC) was de prijsverhoging aanleiding om aan de bel te trekken. De verladersorganisaties vonden het onverkoopbaar dat in een normaal functionerende markt iedere relevante partij zijn prijzen op exact hetzelfde tijdstip met exact hetzelfde bedrag verhoogd. Via de ESC is vervolgens de Europese Commissie gewezen op het kunstmatige karakter van de aangekondigde prijsverhogingen.