Update 06-08-2015 8.05 uur  EVO wil dat Rijkswaterstaat haast maakt met het toestaan van het vervoer van gevaarlijke stoffen door de Botlektunnel. Dit zei Thomas Reitsma, beleidsadviseur gevaarlijke stoffen van EVO, vanmorgen op het NPO Radio 1-journaal.

Gisteren kampte de Botlekbrug opnieuw met storingen. 'Dit loopt nu echt de spuigaten uit', stelde Reitsma. 'De schade voor handelaren en producenten loopt hiermee nog verder op.' EVO is inmiddels in gesprek met Rijkswaterstaat over een oplosing.

05-08-2015  Rijkswaterstaat (RWS) moet het vervoer van gevaarlijke stoffen door de Botlektunnel toestaan nu de nieuwe Botlekbrug met storingen kampt. Dit stelt EVO, waar handelaren en producenten zich meldden met tienduizenden euro’s aan schade door de storingen.

Financiële strop

Eerder deze week luidden vervoerders al de noodklok over de ‘falende’ Botlekbrug. Zij zeggen dat ze op weg van en naar de Rotterdamse haven nu bij iedere storing 60 kilometer moeten omrijden - tussen het drukke vakantieverkeer. Deze vertragingen veroorzaken een flinke financiële strop voor de handelaren en producenten van gevaarlijke stoffen, aldus EVO.

Omleidingsroute

Volgens EVO is een goede omleidingsroute voor het vervoer van gevaarlijke stoffen in en uit Rotterdam belangrijk voor de Nederlandse economie. Leveranciers van bijvoorbeeld zuurstof voor ziekenhuizen, helium voor neonverlichting of gasflessen voor loodgieters, schilders en dakdekkers, lijden door de vertragingen namelijk tienduizenden euro’s schade.

Colonne

EVO stelt daarom voor om de gevaarlijke stoffen met een lagere snelheid en eventueel in colonne door de Botlektunnel te vervoeren op momenten dat de brug hapert. Omdat Rijkswaterstaat dit vooralsnog afwijst, rijden vervoerders nu vooral over B-wegen.