01-06-2012  Ondernemers met één of meer bestelauto’s gaan samen voor honderden miljoenen het schip in door de maatregel in het Lenteakkoord en de voorjaarsnota om het woon-werkverkeer te gaan belasten. EVO komt op voor de belangen van ondernemers met bestelauto’s en start daarom vandaag de campagne ‘Je bent de sjaak met een bestelbus van de zaak’.

Oproep

Met de campagne wil de verladersorganisatie het plan van VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie zo snel mogelijk van tafel krijgen. EVO doet een oproep aan haar achterban van 20.000 ondernemers - en alle andere bedrijven die worden getroffen - om een petitie te tekenen die op een later tijdstip wordt aangeboden aan het kabinet en de Tweede Kamer.

Bijtelling

Medewerkers die de bestelbus van hun baas aan het eind van de dag mee naar huis nemen om de volgende ochtend van daaruit naar de eerste klus, de groothandel of de zaak te rijden, moeten vanaf 2013 bijtelling betalen over die woon-werkkilometers. Dat kan een medewerker op jaarbasis al snel zo’n 3000 euro netto loon kosten, uitgaande van een gemiddelde bestelautoprijs van 25.000 euro.

Extra loonkosten per werknemer: 6000 euro

Omdat de werknemers die de bestelbussen voor woon-werkverkeer gebruiken niet tot de grootverdieners behoren, is de verwachting dat werkgevers zich genoodzaakt zien deze loonderving te compenseren door meer loon. Als de werkgever dit doet, betekent dit voor hem 6000 euro extra loonkosten per werknemer. Voor werkgevers met meer bestelbussen lopen de extra loonkosten op tot tienduizenden euro’s per jaar. Als zelfs maar tien procent van alle bedrijven met bestelauto’s kiest voor deze oplossing, gaat het gezamenlijke bedrijfsleven op jaarbasis al voor 300 miljoen euro het schip in, becijfert EVO.

Tijdverlies

Wanneer een werkgever niet wil of kan kiezen voor compensatie door meer loon, is de enige andere mogelijkheid dat de werknemer voortaan met de eigen auto, de fiets of het openbaar vervoer naar het werk komt en daar pas de bestelbus meeneemt. Dat heeft veel tijdverlies tot gevolg.

Slagkracht kwijt

‘Voor de tienduizenden kleine en middelgrote ondernemers met één of meer bestelauto’s, betekent dit plan een megastrop’, zegt Machiel van der Kuijl, algemeen directeur van EVO. ‘En dat terwijl ondernemers het momenteel al zwaar te verduren hebben’, voegt hij eraan toe. ‘Zo’n maatregel tast de slagkracht van het Nederlandse bedrijfsleven alleen nog maar meer aan. Daarom willen we het plan met onze campagne zo snel mogelijk van tafel af krijgen.’

Niet op te brengen

Tim Wooning, directeur van Wooning Airconditioning in Bergschenhoek, kan het probleem dat Van der Kuijl schetst volledig beamen: ‘Ik kon het gewoon niet geloven toen ik hoorde wat ze van plan zijn. Met twaalf busjes op de weg in heel Nederland en België komt dat voor mijn bedrijf neer op 50.000 euro aan bijtelling voor mijn werknemers. Per werknemer is dat zo’n 300 euro per maand en voor een jonge werknemer praat je dan al gauw over een kwart van zijn nettosalaris. Dat is voor hem natuurlijk niet op te brengen. Dit is een regeling die grote gevolgen heeft voor ondernemers. Wij ondersteunen de campagne van EVO dan ook van harte.’

Meer bedrijven de sjaak

Veel bedrijven stellen een personenauto van de zaak ter beschikking aan hun werknemers. Ook hier gaat het om auto’s van de zaak die feitelijk een bedrijfsmiddel zijn. Wat EVO betreft, strekt de actie zich uit naar deze categorie bedrijven, omdat de problematiek van loonkostenverhoging of inefficiëntie net zozeer voor hen geldt. De verladersorganisatie wil dat het gevaar ook voor deze groep ondernemers wordt gekeerd.