26-10-2015  EVO start een petitie tegen een verplichte registratie van de rij- en rusttijden voor ondernemers met een bestelauto. Ruim 95 procent van de 820.000 bestelauto’s in Nederland wordt gebruikt voor de service-industrie en rijdt jaarlijks gemiddeld minder dan 18.000 kilometer.

EVO vindt het daarom absurd dat de ondernemers die gebruikmaken van een bestelauto, bijvoorbeeld schilders, bakkers of elektriciens, mogelijk verplicht hun rij- en rusttijden moeten registreren. EVO roept ondernemers op om de petitie via een online meldpunt te ondertekenen. De afgelopen dagen verzamelde EVO op de BedrijfsautoRAI ook al handtekeningen.

Brussel

Ondernemers die bestelauto’s met een aanhangwagen hebben, zijn in sommige gevallen nu al verplicht hun rij- en rusttijden te registreren. Omdat de Europese Commissie aan vervoersplannen voor de komende jaren werkt, grijpen enkele partijen in Brussel dit aan om de registratie voor alle bestelauto’s te verplichten. EVO vroeg ondernemers daarom eerder dit jaar wat zij van de plannen vinden en daaruit bleek dat vrijwel alle ondernemers tegen zijn.

Verwarring

Het registreren van de rij- en rusttijden van chauffeurs zorgt al lange tijd voor flink wat verwarring. Alleen al dit jaar ontving EVO duizenden vragen van ondernemers over de tachograaf, het apparaat dat de rij- en rusttijden van chauffeurs registreert. Een veelgestelde vraag is of de tachograaf verplicht is. Afhankelijk van de bedrijfstak en het gebied waarin het bedrijf actief is, gelden er namelijk vrijstellingen. Als blijkt dat bedrijven de tachograaf toch moeten gebruiken, vragen ondernemers zich vervolgens af hoe het apparaat werkt.