20-08-2015  Het verkeersknooppunt Hoevelaken, een van de oudste klaverbladen in het Nederlandse wegennet, krijgt een make-over. Het klaverblad, de vier grote lussen waarmee de snelwegen A1 en A28 met elkaar worden verbonden, gaat verdwijnen. In plaats daarvan komen er fly-overs. Volgens Rijkswaterstaat, dat de plannen vanochtend presenteerde, wordt de doorstroming daarmee aanzienlijk verbeterd. EVO is tevreden met de aangekondigde make-over.

Enorme schade

De dagelijkse files bij het knooppunt Hoevelaken zorgen voor een enorme schade onder transporteurs en productie en handelsbedrijven, blijkt uit onderzoek. Zo becijfert TNO in opdracht van EVO en TLN ieder jaar de economische schade van de files voor het goederenvervoer. De slechte doorstroming op het knooppunt Hoevelaken en de “toeleidende” wegen A1 en A28 scoren daarbij  hoog met een jaarlijkse schade van vele miljoenen. EVO heeft om die reden lang ingezet voor een definitieve aanpak van dit knelpunt. De vormgeving van het knooppunt is absoluut niet meer van deze tijd aldus de organisatie. EVO is dan ook tevreden met de vandaag aangekondigde make-over.

Intensieve lobby

De werkzaamheden starten in 2019. Volgens Rijkswaterstaat is de verbouwing tussen 2022 en 2024 afgerond. Voor die tijd worden de snelwegen in beide richtingen verbreed. EVO wijst er op dat ook de aanpak van de meer oostelijk gelegen aansluiting A1/A30 bij Barneveld noodzakelijk is. Hiervoor voert EVO, onder andere samen met de gemeente Barneveld, een intensieve lobby richting minister en tweede kamer.