21-03-2013  Het is niet wenselijk de binnenvaart te vrijwaren van mededingingsregels. Een uitzonderingspositie van de binnenvaart verstoort de marktwerking. Volgens verladersorganisatie EVO is er geen reden om de binnenvaart deze uitzonderingspositie te geven, want er zijn meer sectoren die te maken hebben met de gevolgen van de crisis.

Motie

De Tweede Kamer stemde dinsdag voor een motie die minister Schultz van Haegen van Milieu en Infrastructuur de opdracht geeft steun te zoeken bij haar Europese collega’s om de binnenvaartsector tijdelijk te vrijwaren van mededingingsregels. Dit zou de sector de gelegenheid moeten bieden om schepen uit de vaart te nemen en een sloopregeling te treffen.

Markt kan aantrekken

EVO stelt dat het beschermen van de binnenvaart een gezonde ontwikkeling van de sector in de weg staat en professionalisering belemmert. Hoewel er nu sprake is van een economische crisis, kan de markt ineens aantrekken. Bij laag water, zoals in 2011, is aanzienlijk meer capaciteit nodig. Voldoende flexibiliteit is dan noodzakelijk.

Geen bijval

Een eerder verzoek van Nederland om de binnenvaart tijdelijk uit te zonderen van de mededingingsregels kreeg in 2010 geen bijval van andere landen. De Europese Commissie wees het verzoek om steun af. Ook de NMa verwierp in 2010 een oplegregeling van de sector. EVO roept de minister op de motie van dinsdag naast zich neer te leggen. Als de minister de motie uitvoert, stapt EVO naar de Europese Commissie.