05-12-2012  De Deense containerlijnvaartrederij Maersk heeft besloten haar tariefopbouw aanzienlijk te vereenvoudigen. Met de aankondiging per 1 januari 2013 hiermee te beginnen, geeft de multinational gehoor aan de roep van verladers om de tariefsopbouw van het containertransport over zee te vereenvoudigen. Verladersorganisatie EVO verwelkomt het besluit van Maersk. EVO verwacht dat andere rederijen het voorbeeld van marktleider Maersk zullen volgen.

Administratieve ramp

De tariefsopbouw van containerlijnvaart rederijen is al jaren ondoorzichtig, ongrijpbaar en bewerkelijk voor bedrijven. Het basis transporttarief wordt steevast aangevuld met een waslijst aan toeslagen. Hierbij worden de meest exotische posten opgevoerd, stelt EVO. De ‘bill of lading surrender fee’, de ‘cargo late gate-in fee’ en de ‘documentation amendment fee’: het zijn maar een paar voorbeelden van de honderden soorten toeslagen die de rederijen hun klanten voorschotelen. Bij veel rederijen worden de bedragen ook nog eens in verschillende valuta weergegeven. Al met al wordt het vaststellen van een totaaltarief voor de verlader zo vrijwel onmogelijk. Deze administratieve ramp zorgt bovendien voor teveel zinloze kosten voor verladers en maakt het ondoenlijk een nauwkeurige kostprijs voor een product te berekenen, aldus EVO.