evofenedex: Bestelauto voor eigen vervoer moet uitgezonderd worden van tachograafplicht

Eventuele verlaging van tachograafgrens zorgt voor enorme financiële en administratieve lasten voor 600.000 eigenaren van bestelauto’s

01-10-2019  De bestelauto moet vrijgesteld blijven van de tachograafplicht in het nieuwe Mobiliteitspakket van de Europese Unie. De noodzaak daarvoor heeft evofenedex, samen met de European Shippers' Council, bij de deelnemers aan de onderhandelingen neergelegd. Een tachograafplicht zou voor het eigen vervoer een enorme administratieve en financiële last betekenen. Het is voor die bedrijven het werkpaard om de benodigde goederen voor het uitvoeren van de hoofdactiviteit te kunnen vervoeren of af te leveren, bijvoorbeeld voor een cateringbedrijf of de verwarmingsinstallateur.

De onderhandelingen over het Mobiliteitspakket zitten nu in de laatste fase. Het pakket aan maatregelen is erop gericht om de regelgeving in het wegtransport duidelijk te maken en beter handhaafbaar, zodat er een gelijk speelveld ontstaat in de Europese Unie. Voor evofenedex is het belangrijk dat er geen tachograafplicht voor het eigen vervoer met een bestelauto komt, want die heeft niet als hoofdtaak om te rijden. De deelnemers aan de onderhandelingen staan open voor onze argumentatie om het eigen vervoer uit te sluiten van de tachograafplicht. Het is belangrijk dat evofenedex dit blijft benadrukken gedurende de onderhandelingen, want er speelt veel op het tachograafdossier.

Tachograafplicht oprekken

Nu geldt er een tachograafplicht voor voertuigen die zwaarder zijn dan 3500 kilo. Alle bestelauto’s die een aanhanger meenemen en de grens overgaan moeten nu al voldoen aan de tachograafplicht en tot 28 dagen terug aan historie kunnen tonen. Het voorstel is om dat uit te breiden naar 56 dagen, wat zou zorgen voor nog meer administratieve handelingen.

Daarnaast ligt  er een verlaging van de tachograafplicht van 3500 kilo naar 2400 kilo voor, om met name de koeriersmarkt (beroepsvervoer) goed af te dekken. Als die maatregel doorgaat, en er geen uitzondering wordt gemaakt voor het eigen vervoer heeft dat forse impact op de administratieve en financiële lasten van het mkb in Nederland. Door de verlaging van de tachograafgrens valt straks tweederde, oftewel zo’n 600.000 voertuigen, onder de nieuwe verplichting. Daarom is het voor elkaar krijgen van een algehele vrijstelling van de tachograafplicht voor het eigen vervoer een belangrijke opgave voor onze vereniging.

Onze ledenadviseur Martijn
Contact

Vragen over vervoer?

Martijn en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder