“Aanpassen is niet altijd hetzelfde doen maar dan beter”

Leestijd 4 minuten

18-3-2021  De supply chain manager zou veel proactiever moeten zijn bij het opzetten en verbeteren van businessmodellen. Dit zegt Jack van der Veen, hoogleraar en houder van de evofenedex leerstoel Supply Chain aan de Nyenrode Business Universiteit. Met de whitepaper Implementatie van nieuwe Supply Chain Business Modellen: risicomanagement bij grensoverschrijdende handel wil hij de supply chain manager hierbij ondersteunen en aanmoedigen.

Logistiek en internationale handel vormen samen de core business van evofenedex. Het extra potentieel dat beschikbaar komt wanneer je de werelden van de logistiek en exportmanager samenbrengt, is enorm. Bedrijven kunnen veel winst behalen door de krachten van deze expertises te bundelen en een brug te slaan tussen alle aspecten van de integrale end-to-end supply chain. De whitepaper is niet alleen voor de supply chain manager, maar voor alle organisaties die de nieuwe kansen die zich voordoen willen benutten, ook - of vooral - het mkb.

“Het is voor veel bedrijven lastig hun huidige businessmodellen en processen te innoveren”, legt Jack van der Veen uit. “De waan van de dag staat vaak nog voorop en daardoor ontbreekt het aan tijd om daar stappen in te zetten. Bovendien is het voor bedrijven onduidelijk waar ze dan moeten beginnen, als ze er eenmaal tijd voor hebben vrijgemaakt.” Om bedrijven daarbij te helpen heeft hij een uitgebreide whitepaper geschreven met de titel: Implementing new Supply Chain Business Models: Risk Management in Cross-border Trade.

Jack radio
Onlangs was Jack van der Veen te gast bij BNR Zakendoen om te vertellen over de achtergrond van de de whitepaper.

Luister hier naar het radiofragment (10 min).

 

Voortdurend aanpassen

“We zien dat de bedrijfsomgeving in rap tempo verandert. Zie de opkomst van China, de handelsoorlogen, de brexit, de klimaattransitie, technologische innovaties als kunstmatige intelligentie en blockchain, de stikstofcrisis, de vergrijzing, de e-commerce, het duurzaamheidsvraagstuk en natuurlijk de gevolgen van het coronavirus”, aldus Van der Veen. “Om in die wereld competitief te blijven, moeten organisaties zich voortdurend aanpassen. En aanpassen is niet altijd hetzelfde doen maar dan beter. Het betekent steeds vaker dat er nieuwe businessmodellen nodig zijn.”

Supply chain perspectief

Van der Veen snapt dat het voor mkb-bedrijven best ingewikkeld kan zijn. “Hoe kunnen zij dat realiseren? Vandaag de dag zie je dat bij veel bedrijven businessmodelinnovatie nog iets van de directie is. Maar een dergelijke top-downbenadering heeft vele beperkingen. Een beter alternatief is door alle mogelijke resources binnen en buiten de organisaties proactief te betrekken bij het maken van een nieuw businessmodel. Het is dan logisch naar een businessmodel vanuit een supply chain perspectief te kijken. De supply chain professional heeft immers het overzicht op veel van de vitale processen in een bedrijf. Hij of zij is een expert in het organiseren van geoliede operaties en zit als geen ander op de positie om verkoop-, inkoop- en logistiekspecialisten bij elkaar te brengen en te zorgen dat deze samenwerken bij het implementeren van nieuwe ideeën.”

Mooie dingen

In zijn whitepaper legt Van der Veen uit waarom dit beter werkt dan het aloude bedenken in de bestuurskamer. “Het huidige businessmodel van een gemiddeld bedrijf is vaak het resultaat van het doorontwikkelen van meerdere modellen over een aantal jaren. Simpelweg even het roer omgooien is daardoor erg lastig. Maar in de huidige tijd zijn innovaties in het businessmodel cruciaal, en het is dus niet de vraag of, maar hoe we dit het beste kunnen doen. Natuurlijk is dat geen gemakkelijke opgave en ook zijn er veel risico’s. Maar er zijn ook tal van kansen en als alle functies binnen het bedrijf samenwerken, kunnen er mooie dingen ontstaan. Ondernemersvereniging evofenedex kan de aangesloten bedrijven, en met name hun supply chain-, logistiek- en exportmanagers, helpen de noodzakelijke stappen hierbij te zetten. Daarbij is de coronasituatie een kans voor verandering en innovatie die we niet moeten laten lopen.”

Inspiratie

Deze whitepaper inspireert supply chain-, logistiek- en exportmanagers om vanuit een visie op de integrale supply chain na te denken over de toekomst van de waarde van hun producten of diensten in een wereld die razendsnel aan het veranderen is. Daarbij wordt uitgelegd welke risico’s en kansen er zijn en hoe daarmee kan worden omgegaan. De whitepaper beschrijft:

  1. Een introductie van een businessmodelcanvas en de rol van supply chain management daarin;
  2. Inzichten in een aantal relevante supply chain businessmodellen voor de toekomst;
  3. Risico’s en kansen bij het implementeren van grensoverschrijdende supply chain businessmodellen;
  4. Aandachtspunten bij het vermijden van risico’s en het verzilveren van kansen bij het succesvol implementeren van nieuwe businessmodellen

Download

De whitepaper is beschikbaar in het Engels en bestaat uit 32 pagina's. Via het onderstaande aanmeldformulier kan het document geheel kosteloos worden aangevraagd, waarna deze per mail wordt toegestuurd. De Whitepaper is exclusief beschikbaar voor leden van evofenedex.