Eventuele nationalisering mag niet leiden tot prijsverhoging

Leestijd 2 minuten

10-09-2020  Namens de leden van evofenedex heeft senior manager collectieve belangenbehartiging Marco Wiesehahn vandaag in de Tweede Kamer bepleit dat nationalisering van ProRail voor handels- en productiebedrijven geen noodzaak is. De dienstverlening en strategische samenwerking vragen daar nu niet per se om. evofenedex was door de vaste Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat gevraagd voor een rondetafelgesprek over de toekomst van de spoorlijnbeheerder.

“Voor onze leden is uiteindelijk de prijs-kwaliteitsverhouding van het spoorgoederenproduct van belang. Wij zien dat ProRail in zijn huidige vorm de afgelopen jaren al de nodige positieve stappen heeft gezet. Zo werkt ProRail goed samen met marktpartijen zoals evofenedex in de Logistieke Alliantie en draagt het constructief bij aan de spoorgoederentafel. Daarnaast heeft ProRail met zijn specifiek op handels- en productiebedrijven gerichte accountteams gehoor gegeven aan de wens van veel onze leden eerder geïnformeerd te worden over calamiteiten op het spoor. Wij bewegen dus met een goede samenwerking de goede kant op”, aldus senior manager collectieve belangenbehartiging Marco Wiesehahn van evofenedex.

Randvoorwaarden

Als de politiek toch besluit ProRail om te vormen tot een zelfstandig bestuursorgaan, is het voor handels- en productiebedrijven van belang dat daarbij wordt voldaan aan onze randvoorwaarden. De belangrijkste hiervan zijn dat een eventuele nationalisering niet mag leiden tot prijsverhoging voor gebruikers van het spoor, dat er voldoende capaciteit voor goederen is gewaarborgd en dat een goede balans tussen goederen- en personenvervoer behouden blijft.

Marco Wiesehahn evofenedex

Wetgevingstraject

In het regeerakkoord is de afspraak gemaakt dat ProRail wordt omgevormd tot een zelfstandig bestuursorgaan. Hiermee komt deze organisatie direct onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat te staan. De Tweede Kamer moet hier tijdens het komende wetgevingstraject nog over beslissen. In aanloop naar de wetsbehandeling heeft de Tweede Kamer vandaag een rondetafelgesprek georganiseerd, waar naast evofenedex verschillende stakeholders zoals de NS, FMN, DB Cargo en reizigersvereniging Rover de Kamerleden konden bijpraten.

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder