12-04-2017  Elecktrische bestelauto’s moeten goedkoper worden én chauffeurs met een B-rijbewijs moeten er een ontheffing voor krijgen. Patricia de Wilde, beleidsadviseur wegvervoer bij evofenedex, debatteerde in het EO-programma Dit Is De Dag over de bestelauto met Geertje van Hooijdonk van Natuur en Milieu.

Kwesties: prijs en rijbewijs

De prijs van elektrische bestelauto’s moet volgens evofenedex omlaag om de investering in een elektrische bestelauto aantrekkelijk te maken. Omdat de grootste elektrische bestelauto’s door het batterijpakket ook nog eens tot 750 kilogram zwaarder zijn dan de vergelijkbare diesel-versie, krijgen ondernemes ook met een rijbewijsprobleem te maken. Die grotere bestelauto's kunnen in een elektrische versie niet met een B-rijbewijs worden bestuurd. Daarom wil evofenedex snel een ontheffing voor het C-rijbewijs zodat ondernemers met een B-rijbewijs deze bestelauto’s ook mogen besturen.

Ondernemers

Ruim de helft van de bijna één miljoen bestelauto’s die in Nederland rijden is in gebruik bij installateurs, schilders, bakkers, hoveniers en andere ondernemers in het midden- en klein bedrijf. "Deze ondernemers rijden jaarlijks minder dan 18.000 kilometer, maar hebben de bestelauto nodig als 'rijdend magazijn' of 'rijdende gereedschapskist’’, aldus De Wilde.