29-02-2017  Vrijwel alle politieke partijen steunen de oproep van evofenedex voor eerlijke spelregels in Europa. Dit blijkt uit de stemwijzer van evofenedex.

Campagne

De stemwijzer, waarop te zien is waar de partijen staan op tien belangrijke thema’s die de leden van evofenedex raken, maakt deel uit van de verkiezingscampagne van evofenedex richting de Tweede Kamerverkiezingen. Hierin maakt evofenedex zich hard voor een tienpuntenplan voor meer export en een slimmere logistiek.

Wirwar

Europese lidstaten vullen details van Europese regels grotendeels zelf in. Dit leidt tot een wirwar van regels die per land verschillen. Dit vindt evofenedex oneerlijk. De vereniging pleit daarom voor een gelijk Europees speelveld. Vrijwel alle politieke partijen gaven aan dit punt van evofenedex te onderschrijven - van VVD, PvdA, SP, CDA, D66, ChristenUnie tot SGP. Alleen de PVV en GroenLinks spraken hun steun niet uit voor dit punt.

Praktijk

Dat de wirwar aan regels in Europa in de praktijk niet goed werkt, kan Egbert van Heumen, Logistics Safety Advisor bij International Flavors & Fragrances (IFF), in elk geval onderschrijven. “Als producent van geur- en smaakstoffen levert IFF aan alle Europese landen. Niet zelden worden wij binnen de Europese Unie geconfronteerd met een wirwar aan regels en een ongelijk speelveld.”

ADR-regels

Van Heumen vervolgt zijn verhaal: “De grootste bottleneck voor ons zijn de accijnzen binnen Europa op het vlak van alcohol. Voor bier- en wijnproducerende landen gelden op dit gebied andere tarieven dan voor ons in Nederland. Ook op het gebied van handhaving van de ADR-regels voor het wegvervoer van gevaarlijke stoffen zijn er grote verschillen. Zo zijn Duitsland en België veel strenger en consequenter. Sterker nog, wij hebben het ernstige vermoeden dat Nederlandse chauffeurs in bepaalde landen eerder en zwaarder worden beboet dan een chauffeur uit het betreffende land.”

Automatisering

“Tot slot zien wij grote verschillen in de automatisering van documenten. Hoe zuidelijker of oostelijker wij gaan, hoe vaker betreffende partijen een ouderwetse natte stempel willen zien op de benodigde transportdocumenten. Op het vlak van eerlijke spelregels is dus nog een wereld te winnen”, aldus Van Heumen.