Vooral verstoringen bij zeevracht en grote prijsstijgingen opvallend

Leestijd 2 minuten

4-2-2021  Exporterende bedrijven zijn in januari minder positief geworden over de bedrijfsvooruitzichten voor 2021 dan de maanden ervoor. De verwachte gemiddelde omzetdaling voor 2021 bedraagt 26 procent bij bedrijven die negatieve impact ervaren van de coronacrisis. Dit was in het vierde kwartaal van 2020 nog 22 procent. Het aantal bedrijven dat profijt heeft van de crisis, is teruggevallen van 12 procent in het laatste kwartaal van 2020 naar 10 procent in januari 2021. Dit blijkt uit de maandelijkse Corona Export Monitor van evofenedex en kredietverzekeraar Atradius.

“Met deze cijfers zitten we feitelijk weer in de situatie van de spiraal naar beneden”, aldus Bart Jan Koopman, directeur bij evofenedex. “Dat baart ons zorgen omdat ook de komende maanden er niet veel beter op zullen worden, in verband met de vele lockdowns in Europa en wereldwijd. Het geeft nog maar eens aan dat de situatie niet van vandaag op morgen is opgelost en dat de verwachtingen voor 2021 naar beneden worden bijgesteld. De opkomst van nieuwe virusvarianten in december heeft geleid tot een toename van onzekerheid bij bedrijven over de duur van en de weg naar economisch herstel. De nieuwe varianten hebben grote impact op de routekaarten naar versoepeling van maatregelen.”

Samen doorheen slepen

Deze verstorende impact van de coronapandemie leidt ook direct tot complexere problematiek in de logistieke netwerken van wegtransport, luchtvracht en zeevracht. Koopman: “Het is een lange weg, waar bedrijfsleven en overheid elkaar samen doorheen moeten slepen om nog grotere of zelfs onherstelbare schade aan de maatschappij en economie, en banenverlies te voorkomen.”

Duidelijk lager dan normaal

Nog steeds ervaart ruim 50 procent van de bedrijven negatieve gevolgen op hun bedrijfsvoering. Dit getal is iets beter dan in het vierde kwartaal van 2020. Het gaat daarbij naast de financiële impact vooral om vraaguitval en logistieke uitdagingen. “Vooral de verstoringen bij zeevracht en de grote prijsstijgingen vallen hier op, maar ook deels de problemen bij vervoer over de weg”, aldus Koopman.

Dat laatste heeft volgens hem niet alleen te maken met de coronapandemie maar meer met de brexit. “Begin januari is de overgangsperiode van 2020 ten einde gekomen, en met het nieuwe handelsakkoord van vlak voor kerst is de harde brexit een feit. Hoewel grote verstoringen zijn uitgebleven, mede omdat de volumes in de eerste maand duidelijk lager lagen dan normaal, geven de cijfers natuurlijk wel aan dat het ondernemers niet helpt bij hun bedrijfsvoering.”

Rogier evofenedex
Contact

Vragen over corona?

Rogier helpt je graag verder