Mark Tuitert: “Blijf doorzetten en doe het vooral samen”

Leestijd 3 minuten

08-10-2021  Als je wilt, kun je alles, maar dan wel samen en niet alleen. Dit inzicht kwam gisteren bovendrijven bij de exportmanagers die Trends in Export 2021 bezochten. De 24e editie van het evenement vond 7 oktober plaats in de Johan Cruijff ArenA in Amsterdam. Voor veel bezoekers was dit het eerste grote evenement sinds tijden om live te netwerken en nieuwe kansen te ontdekken.

Onder het motto ‘Here we go again’ presenteerden Tom Kaars Sijpesteijn en Bart Jan Koopman van organisatoren evofenedex en Atradius de laatste trends uit de Corona Monitor. Deze leveren interessante inzichten op voor wie internationaal weer gas wil geven. “We kunnen corona deels achter ons laten, hoewel niet in alle sectoren en alle landen, maar hier zijn weer nieuwe problemen voor in de plaats gekomen. Zoals de verkrijgbaarheid van grondstoffen en halffabricaten, het capaciteitsgebrek en de enorme prijsstijgingen in het transport, en nu de sterk gestegen energieprijzen. Hier tegenover staat gelukkig wel dat de vraag naar allerlei producten en diensten blijft stijgen”, aldus Bart Jan. “Gelukkig heb ik na meer dan 20 jaar Trends in Export de ervaring dat Nederlanders nooit opgeven en altijd iets bedenken om hun problemen op te lossen en de schade weer in te halen.”

Doorzettingsvermogen en zelfreflectie

Na deze aftrap ging Olympisch kampioen schaatsen Mark Tuitert in op de relatie tussen topsport en internationaal ondernemen. Hierbij ging hij vooral in op het feit dat je als ondernemer niet altijd alles in eigen hand hebt, waardoor je rekening moet houden met onverwachte tegenslagen. Doorzettingsvermogen en zelfreflectie zijn onmisbare competenties om daarmee om te gaan. “Besef dat ook exporteren teamwork is. Doe het samen, want als je je eigen ego belangrijker vindt dat het team, profiteer je niet optimaal van de steun van dat team.”

Langere leadtimes

Het hoofddeel van het programma bestond uit 6 tafelsessies, waarbij de deelnemers met experts en elkaar actuele onderwerpen onder de loep namen. Zo spelen exporteurs vanwege de brexit in op veel langere leadtimes door meer voorraden aan te houden in het Verenigd Koninkrijk. Dit voorkomt tekorten door langere levertijden door (fouten in) douaneformaliteiten, tekorten aan chauffeurs en schaarste aan containers. Samenwerken met andere bedrijven biedt kansen om je logistieke uitdaging onder controle te krijgen, en zo je productie, verkoop en transport in balans te krijgen. Op duurzaamheidsgebied kwamen de deelnemers erop uit dat je in de keten meer bereikt door de extra kosten van duurzame keuzes inzichtelijk te maken voor zowel de klant als leverancier. Zo wordt iedereen betrokken bij en gecommitteerd aan jouw productiewijze. Wijk hier dan daarna niet meer van af.

Online heeft beperkingen

E-commerce was een ander belangrijk onderwerp. De keuze voor een e-platform, eigen webshop of distributeurs in de B2B-markt is niet eenvoudig en niet voor ieder land hetzelfde. Die hangt namelijk af van een analyse van de afzetmarkt en cultuur, maar ook van maatwerk qua inrichting van de webshop, de marktpositie van het platform en de bekendheid van het merk en/of product of dienst. De deelnemers van de tafel over acquisitie en nieuwe deals hadden tijdens de coronapandemie ontdekt dat het niet makkelijk is alleen via e-mail en sociale media nieuwe contacten op te bouwen. En dat je voorzichtig moet zijn met telefonisch contact en mensen dus niet moet platbellen. Hierbij kwam ook het begrip cultuur bovendrijven. Lokale aanwezigheid blijft in veel landen onmisbaar, ook wanneer niet iedereen Duits, Engels, Frans of Spaans spreekt. Dit speelt bijvoorbeeld in China. Online werken heeft dus zo zijn beperkingen.

Het niet kunnen reizen heeft veel exportmanagers duidelijk dwars gezeten. Videobellen werkt goed tot op zekere hoogte, maar je mist de energie van het persoonlijke contact, was de conclusie. De meeste gasten van Trends in Export hadden dan ook alweer buitenlandse reizen en beursbezoeken gepland.

Jaarlijks evenement

Trends in Export is een jaarlijks evenement van kredietverzekeraar Atradius, NLinBusiness en evofenedex. Kijk voor meer informatie op www.trendsinexport.nl. Dit jaar stond het evenement geheel in het teken van netwerken en nieuwe kansen na de uitdagende coronatijd. Langzaam maar zeker werken Nederlandse handels- en productiebedrijven toe naar een succesvolle bedrijfsvoering in ‘het Nieuwe Normaal’. Nieuwe bedrijfsprotocollen, verschillen in wet- en regelgeving tussen landen én medewerkers scherp houden op coronaregels, vormen voor iedere ondernemer uitdagingen.

Onze ledenadviseur Alice
Contact

Vragen over internationaal ondernemen?

Alice en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder