skipToContentskipToFooter

Ondernemers zetten luchtvracht in als alternatieve vervoersmodaliteit

09-11-2021 Met het weer toelaten van reizigers uit de Europese Unie in de Verenigde Staten (VS) en het opschroeven van het netwerk van onder meer KLM naar de VS, komt er meer luchtvrachtcapaciteit beschikbaar op deze belangrijke markt voor internationale handel. Volgens evofenedex is dit een positieve ontwikkeling, omdat via Schiphol ongeveer 70 procent van de luchtvracht van en naar de VS wordt vervoerd in de buik van passagierstoestellen (belly cargo). Deze toestellen stonden sinds maart 2020 grotendeels aan de grond, waardoor luchtvrachtcapaciteit schaars werd en tarieven sterk stegen.

Ondanks de beperkingen de afgelopen periode in belly cargo is de druk op de afhandeling op Schiphol groot en is de doorlooptijd op de luchthaven sterk opgelopen. In het derde kwartaal van 2021 werd bijna 395.000 ton luchtvracht afgehandeld via Schiphol. Dat is 8,4 procent meer dan in het derde kwartaal van 2020 en 93 procent van de totaal vervoerde luchtvracht in de maanden juli, augustus en september 2021 samen. Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn extra vrachtvluchten ingezet als alternatief voor het wegvallen van de belly cargo-capaciteit. Daarnaast is er veel vraag naar vervoer door de lucht vanwege een toename van de verzending van medische en urgente goederen (zoals coronavaccins) en de ontregeling van de containerlijnvaart. Als gevolg hiervan zetten ondernemers luchtvracht in als alternatieve vervoersmodaliteit.

Taskforce

De afgelopen weken is de doorlooptijd van de grondafhandeling op Schiphol nog verder opgelopen. De redenen hiervoor zijn divers: piekvorming in de afhandeling van meerdere vrachtvliegtuigen die volbeladen tegelijkertijd binnenkomen, infrastructurele knelpunten in aan- en afvoerwegen, personeelstekort en doorgestuurde luchtvracht van andere luchthavens die vastlopen in vrachtafhandeling. Niet alleen Schiphol ervaart vertraging in de afhandeling, ook de luchthavens van Frankfurt, Luik en Luxemburg ervaren dezelfde problemen. De luchtvrachtsector op Schiphol werkt hard aan oplossingen; Air Cargo Netherlands en Schiphol hebben hiervoor een aparte taskforce opgericht.

Niettemin hoopt evofenedex dat door het toevoegen van meer luchtvrachtcapaciteit via belly cargo, er meer lucht komt voor de vrachtafhandeling, omdat er meer spreiding zal zijn van inkomende luchtvracht. Daarnaast zal een grotere luchtvrachtcapaciteit een neerwaarts effect hebben op de tarieven.