Zoetermeer, 5 november 2013

TLN en EVO: succesvolle file-aanpak onder druk door bezuinigingen

De files op de Nederlandse snelwegen kostten het vervoerend en verladend bedrijfsleven in 2012 ruim 800 miljoen euro – voor het tweede jaar op rij een daling. Dit blijkt uit onderzoek van TNO in opdracht van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO. De conclusie is volgens de organisaties overduidelijk: asfalt werkt. EVO en TLN doen een beroep op de minister om gericht te investeren in de grootste knelpunten voor het goederenvervoer.

De uitkomsten van het onderzoek zijn gepubliceerd in de Economische Wegwijzer, een jaarlijks overzicht van de top-20 duurste files voor het goederenvervoer. Net als het afgelopen jaar staat de A28 Hoevelaken-Rijnsweerd op de eerste plek.

Schade

De dagelijkse files leiden tot veel schade voor het bedrijfsleven als gevolg van tijdverlies, meer brandstofverbruik en extra CO2-uitstoot. TNO heeft de directe schade van reistijdverliezen voor het vrachtverkeer berekend op ongeveer 287 miljoen euro. Een daling van 30 miljoen euro ten opzichte van vorig jaar. Naast directe vertragingsschade leiden files ook tot andere kosten, zoals de inzet van extra voertuigen en aanpassingen in de routeplanning. TNO schat de totale kosten voor het vrachtverkeer als gevolg van files in 2012 op 683 tot 888 miljoen euro.

Zorgen

Dankzij de investeringen in extra rijstroken, door dit kabinet en de vorige twee kabinetten, is de filedruk de afgelopen jaren op een groot aantal belangrijke knelpunten gedaald en is de schade voor het vrachtverkeer flink afgenomen. De conclusie van de Economische Wegwijzer 2013 is daarom overduidelijk: meer rijstroken verminderen de filedruk. TLN en EVO maken zich daarom grote zorgen nu het kabinet voor komende jaren flink bezuinigt op de aanleg van asfalt terwijl er nog een groot aantal knelpunten moeten worden aangepakt.

Bezuinigingen

Als gevolg van bezuinigingen op het Infrastructuurfonds is er tot 2028 nu al meer dan 20 miljard euro minder beschikbaar voor de aanleg en onderhoud van infrastructuur. Daar komt mogelijk nog een nieuwe bezuinigingsronde bij omdat het recente begrotingsakkoord voor ieder ministerie geen inflatiecorrectie toepast. Volgens EVO en TLN moet het kabinet niet dezelfde fout maken als in de jaren ‘80 en ‘90 – toen werden er nauwelijks nieuwe wegen aangelegd en steeg de filedruk tot ongekende hoogte.

Schultz

Minister Schultz van Haegen heeft de Economische Wegwijzer vandaag in ontvangst genomen. De minister onderschrijft dat grote knelpunten op de weg zo snel mogelijk moeten  worden opgelost. “Tot 2028 trek ik jaarlijks 5,5 miljard euro uit voor wegen, spoorwegen en vaarwegen. Deze kabinetsperiode komt er in totaal 760 km asfalt bij. Daarnaast is het van belang dat we vaart maken met projecten die voor de vervoersector van groot belang zijn, zoals de Blankenburgtunnel, de verlengde A15 en de wegverbreding bij Utrecht.”