Finalisten Jong Logistiek Talent bekend

Genomineerden vertellen over hun prestaties

05-03-2019  Drie talenten met drie uiteenlopende prestaties in de finale van Jong Logistiek Talent; Marijn Slabbekoorn zette voor DHL Express een duurzaamheidsprogramma op, Joris Teurlings implementeerde een verbeterprogramma bij CEVA Logistics Benelux en Nick Vreeswijk geeft als directeur van Fietskoeriers.nl leiding aan zo'n achthonderd fietskoeriers. Wie zijn deze talenten en wat maakt ze tot hét Jong Logistiek Talent van 2019? Eind maart wordt in de Jaarbeurs Utrecht de winnaar bekendgemaakt.

Marijn Slabbekoorn - DHL Express

Marijn

Het wapenfeit van Marijn Slabbekoorn in deze verkiezing is het opzetten van een compleet duurzaamheidsprogramma voor DHL Nederland. De finalist begon zeven jaar geleden als parttime koerier bij DHL Express en heeft nu een indrukwekkende staat van dienst op het gebied van duurzaamheid.

Last-mile
Slabbekoorn deed tijdens zijn master aan de Technische Universiteit van Delft onderzoek bij TNO, waar hij afstudeerde op Stakeholdermanagement in de last-mile. Last-mile is het laatste deel van het transport, bijvoorbeeld van het verdeelcentrum naar het adres van de koper. Tijdens zijn studie zat de finalist nog altijd op de bus voor DHL Express. Slabbekoorn zag kansen; hij stuurde een brief naar de directeur met daarin zijn visie voor DHL. “Binnen een week was ik aangenomen”.

"Dat was in het begin even wennen", vertelt Slabbekoorn. De finalist bracht bij zijn aantreden als GoGreen-specialist weinig ervaring mee. “Ik kende de corporate wereld niet. Elke stap die ik wilde nemen moest onderzocht en onderbouwd worden. Ik ben klein begonnen. Eén van mijn eerste cases was de inzet van elektrische auto’s in Amsterdam. Dat bleek financieel goed te doen, mede dankzij subsidie waarop we aanspraak konden maken. Daarna zijn we verder gaan bouwen. De Nederlandse tak rijdt nu met de grootste uitstootvrije vloot van DHL Express”.

Duurzaamheidsprogramma
De afgelopen jaren heeft de finalist bij DHL Express een volledig duurzaamheidsprogramma op touw gezet. “Toeval was dat we in die periode een hele nieuwe infrastructuur aan het opzetten waren, met allerlei nieuwe panden. Daarin waren nog weinig duurzaamheidsmaatregelen meegenomen, bijvoorbeeld op het gebied van energiemanagement. Daar heb ik een sluitende case van weten te maken. De nieuwe panden zijn energieneutraal en worden gebouwd in de hoogste duurzaamheidscertificering, BREAAM Outstanding. Het mooie is dat we niet alleen de nieuwe panden duurzaam hebben gemaakt; ook alle oude panden zijn aangepakt, met als resultaat dat meer dan een kwart van de energieneutrale panden van DHL Expres wereldwijd in Nederland staat.

Verdeelcentra
De manager werkt tegenwoordig als Program Manager GoGreen, op Europees niveau. “De best practices uit Nederland breid ik uit naar andere Europese landen. Alle grote steden krijgen te maken met zero-emission zones. Met de huidige technologie los je dat nog niet op met elektrisch vervoer. Daarom openen we verdeelcentra aan de rand van steden. Ons doel is ambitieus: in 2025 moet zeventig procent van alle routes van en naar de klant uitstootvrij zijn".

Slabbekoorn hoort niet graag ‘nee’ in zijn missie om van DHL een duurzaam bedrijf te maken. “Als het bijvoorbeeld geen goed moment is om iets te realiseren, zou een ander misschien zijn schouders ophalen. Ik ga juist op zoek naar manieren die wel binnen het huidige klimaat passen. Dat is misschien eigenwijs, maar ik zie het als mijn kracht”.

Nick Vreeswijk - Fietskoeriers.nl

Nick

Een directeur die weet hoe het is om zelf op de fiets te zitten en daardoor alle ins en outs kent. Zo omschrijft Nick Vreeswijk zichzelf. Deze finalist bewandelde een ongebruikelijk pad binnen de logistiek. Hij studeerde voor gymleraar in Zwolle en werkte naast zijn studie als fietskoerier bij Cycloon Post & Fietskoeriers. Nu, elf jaar later, is hij operationeel directeur bij Cycloon Post & Fietkoeriers en Fietskoeriers.nl. Hij geeft leiding aan zeshonderd postbezorgers en tweehonderd fietskoeriers.

Vreeswijk wist al vroeg dat hij ‘heel lang voor Cycloon zou blijven werken’. Aan de eigenaren maakte hij kenbaar dat hij graag met het bedrijf mee wilde groeien. In die tijd was Cycloon nog een lokaal fietskoeriersbedrijf dat binnen vijf jaar uitgroeide tot een landelijke logistiek dienstverlener met 22 post- en negen fietskoeriervestigingen. “We kwamen er al snel achter dat dat niet zo door kon gaan, omdat we met post groeiden in een krimpende markt. De markt voor pakketten groeide wel heel erg. Toen hebben we Fietskoeriers.nl opgericht en zo werd ik mededirecteur van twee bedrijven”.

Landelijke dekking
Fietskoeriers.nl is inmiddels de enige pakketbezorger op de fiets met landelijke dekking. Negentien partners met 600 fietskoeriers fietsen samen in 33 steden voor bedrijven als Futurumshop, Girav en Dille & Kamille. Vreeswijk startte als bedrijfsleider en moest heel veel koppen koffie drinken om eventuele partners aan boord te krijgen. “Het was voor bestaande bedrijven een hele omslag. De partners waar we mee begonnen, waren traditionele fietskoeriers: bedrijven die een pakket van het ene bedrijf naar het andere bedrijf fietsten. In het samenwerkingsverband zouden ze grotere pakketrondes voor grote klanten verzorgen. Soms tegen scherpere tarieven. Wij moesten ze overtuigen dat dit, ondanks die tarieven, op de lange termijn meer zou opleveren; dat ze uiteindelijk veel meer werk binnen zouden krijgen en zo de scherpere tarieven terugverdienen”.

Last-mile vervoerder
Die partners zullen achteraf blij zijn dat ze de samenwerking met Fietskoeriers.nl toch zijn aangegaan. De omzet van het bedrijf zit namelijk al jaren in de lift. “We zijn heel hard aan het groeien. In drie jaar tijd zijn we van nul naar een miljoen pakketten per jaar gegaan. Voor 2019 verwachten we meer dan een verdubbeling in de groei”, vertelt de finalist. “We begonnen met B2C-leveringen voor webshops, maar profileren ons nu steeds meer als first- en last-mile vervoerder, waarbij we werken met verdeelcentra aan de rand van steden. Dat sluit aan bij ons doel om de stad schoner te maken.”

De Fietskoerier.nl-directeur maakt het verschil door de manier waarop hij mensen aanstuurt. “Het helpt dat ik alle stappen in het bedrijf heb doorlopen. Toen ik hier begon kreeg ik veel vrijheid en dat geef ik de medewerkers nu ook. Ik zorg dat ze zichzelf uitdagen en die vrijheid ook pakken. Dat gaat heus niet altijd goed, maar door vertrouwen en verantwoordelijkheid te geven kunnen mensen je echt verbazen en stijgen ze boven zichzelf uit.”

Joris Teurlings - CEVA Logistics

Joris

CEVA Logistics levert niet voor het eerst een finalist voor de verkiezing Jong Logistiek Talent; in 2015 won Contract Manager Mario Wopereis de verkiezing en in 2017 schopte Operations Manager Luc de Jong het tot de finale. Dit jaar is het de beurt aan Joris Teurlings, die bij de logistiek dienstverlener een verbeterprogramma voor de hele Benelux opzette en uitrolde.

Best practices
Teurlings startte in 2016 als Benelux Project Engineer met het verbeterprogramma BPE Waves. Bij CEVA Logistics werden al tal van verbeteringen doorgevoerd, maar elke locatie deed dat op eigen initiatief. “Daardoor werkten al die sites uiteindelijk net op een andere manier. Vanuit het Benelux hoofdkantoor hebben we gekeken hoe we die kennis en kunde samen konden voegen. Zo ontstond het Best Practice Engineering (BPE) Programma”, vertelt de finalist. Binnen dit programma werkt een centraal team acht weken lang samen met het lokale team van een site aan verbeteringen. “In die periode zoom je gezamenlijk in op processen. Je kijkt naar verbeterpunten en gaat deze binnen die acht weken implementeren. De best practices uit al die sites nemen we mee naar andere locaties”.

Kostenbesparing
Zo’n drie jaar later heeft het team van CEVA Logistics elke locatie bezocht en zelfs een extra ronde gedaan om de concepten nóg professioneler neer te zetten. Het verbeterprogramma heeft zijn vruchten inmiddels zichtbaar afgeworpen. Teurlings: “De totale kostenbesparing bedroeg vier miljoen euro. De klanttevredenheid ging omhoog, omdat klanten hun producten of sneller of goedkoper kregen. Voor mij was het enthousiasme van de medewerkers een hele waardevolle opsteker. In eerste instantie werd het BPE-programma gezien als wéér een initiatief vanuit het hoofdkantoor. Eind 2016 klopten de locaties juist bij ons aan omdat ze zagen wat voor effect het had en welke bijdrage het leverde aan de energie op zo’n site”.

Daarin heeft de finalist een belangrijke rol gespeeld. “Ik heb dit als ambassadeur opgezet en uitgerold. Ik heb zowel met de vicepresident gezeten als met de medewerkers op de vloer. Om dan te merken dat mensen hun sceptische houding op den duur laten varen, daar ben ik trots op”.

BPE Waves bestaan nog steeds, maar tegenwoordig wordt er meer ingezoomd op innovatie in plaats van bestaande processen of tools. “We kijken nu buiten de muren van CEVA”. Teurlings speelt daarin geen rol meer. Het succes van BPE Waves heeft hem de functie van Site Manager opgeleverd. Hij is nu verantwoordelijk voor twee vestigingen van CEVA Logistics in Born, bestaande uit zo’n tweehonderdvijftig fte.

Eventuele winst in deze verkiezing ziet het logistiek talent als een stukje erkenning voor al het werk wat in BPE Waves is gestoken. “Maar het is ook een mooi middel om te laten zien wat je kunt bereiken binnen een groot bedrijf met zoveel verschillende lagen. Andere bedrijven kunnen dit eenvoudig als voorbeeld gebruiken”.

Op 28 maart betreden alle finalisten het podium om de vakjury en het publiek nog een laatste keer te overtuigen. De finaledag vindt plaats in Media Plaza, Jaarbeurs Utrecht. Meer informatie over het programma en (gratis) aanmelding vind je hier.

Marijn Slabbekoorn

Marijn Slabbekoorn

Om deze video te kunnen bekijken moet je onze cookies accepteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.

Joris Teulings

Joris Teulings

Om deze video te kunnen bekijken moet je onze cookies accepteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.

Nick Vreeswijk

Nick Vreeswijk

Om deze video te kunnen bekijken moet je onze cookies accepteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder