xx-04-2017  Een nieuw kabinet moet jaarlijks minstens één miljard euro extra investeren in slimmere en nieuwe infrastructuur. Dit stelt een coalitie van 18 bedrijfslevenorganisaties nadat uit een vandaag gepubliceerd onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu blijkt dat de mobiliteit in Nederland verder vastloopt. Volgens de organisaties is er voor politieke partijen daarom werk aan de winkel om verdere economische schade te voorkomen.

De organisaties, van evofenedex, FME, Deltalinqs, Port of Amsterdam, Port of Rotterdam, KNV, BLN-Schuttevaer, ORAM, TLN, KVNR, CBRB, ACN, VNB, WCM VNC tot Bouwend Nederland en VVW, zetten de noodzakelijke investeringen vandaag uiteen in een brief aan informateur Edith Schippers.

Groei

Nederlanders verdienen hun geld voor een groot deel met handel, ondersteund door een slimme logistiek. Uit onderzoek van het ministerie blijkt nu dat er in de toekomst "aanzienlijke mobiliteitsopgaven" zijn over de weg, het water, het spoor en door de lucht bij economische groei. En de werkelijke groei ligt hoger dan het hoogste scenario waarmee er in Den Haag gerekend is. Dat baart de bedrijfsleven partijen grote zorgen.

Schade

Steeds meer chauffeurs staan nodeloos lang stil op de weg, binnenvaarders wachten voor te drukke sluizen en machinisten raken met hun goederenwagons in de knel tussen een toenemend aantal reizigerstreinen. Ook de afwikkeling van goederenstromen op Schiphol en de zeehavens tegen de grenzen aan. Daardoor werken productielijnen niet optimaal en lijdt het bedrijfsleven nodeloos heel veel schade. De totale maatschappelijke kosten lopen in 2040 op tot maar liefst zes miljard euro per jaar.

Oplossingen

Volgens het bedrijfsleven tonen alle onderzoeken aan dat extra investeringen in slimmere en nieuwe infrastructuur de hoogste politieke prioriteit verdienen. Om het tij snel te kunnen keren, willen zij met een nieuw kabinet samenwerken aan slimme oplossingen voor de grootste knelpunten. Naast extra investeringen in meer wegen, vaarwegen en spoorwegen zien ondernemers ook oplossingen in digitalisering en internationale samenwerking. Het is alle hens aan dek nu, vinden zij.